15 tegn på stress

Stress kan ramme alle. Unge som ældre. Mænd som kvinder. I følge WHO er stress den sygdom, som vil blive en af de største sygdomme i 2020. Derfor er det vigtigt at kende til de mest almindelige tegn på stress, så du hurtigst muligt kan reagere på dem. Jo længere tid du går med stress, des værre bliver det, og des længere tid tager det at komme ovenpå igen.

15 TEGN PÅ Stress du skal være opmærksom på

Symptomer er kroppens måde at fortælle dig på, at den er overbelastet. Det er individuelt hvilke og hvormange symptomer vi får, når vi er stresset.

Her er en liste over de mest almindelige tegn på stress:

  1. Trykken for brystet
  2. Svimmelhed
  3. Spændinger eller smerter i kroppen
  4. Maveproblemer
  5. Vægtproblemer (vægttab eller vægtøgning)
  6. Infektioner
  7. Humørsvingninger
  8. Irritation
  9. Hukommelsesproblemer
  10. Koncentrationsbesvær
  11. Tankemylder
  12. Manglende energi
  13. Nedsat sexlyst
  14. Søvnproblemer
  15. Angst eller depression

Stress – hvad nu?

Uanset hvor mange eller få symptomer og tegn på stress du har, skal du altid gå til lægen, for at sikre dig, at der ikke er en anden sygdom bag dine symptomer. Stress kan måles med en blodprøve, urinprøve eller spytprøve, der måler mængden af stresshormoner i kroppen.

Næste skridt handler om at ændre din livsstil

Når du oplever stress, handler det om, at de krav du eller andre stiller til dig, overstiger dine personlige ressourcer. Din krop er overbelastet! For at blive stressfri, handler om at du skal finde en balance.

SØVN: 

  • Sørg for at få nok søvn. Gerne mellem 8-10 timer dagligt, så din krop kan restituere.

MOTION: 

  • Få regelmæssig motion. Gerne yoga eller meditation for at komme i kontakt med din krop.
  • Undgå at dyrke hård motion der får din puls op.

KOST: 

  • Spis sundt og varieret. 
  • undgå søde sager og alkohol.

DIN MENTAL TILSTAND: 

  • Tænk positive tanker. 
  • Dyrk det der gør dig godt.
  • Læg mærke til, hvad der gør dig stresset.
  • Sig fra og uddeleger.
  • Giv dig tid og dyrk langsommelighed.
  • Fokuser på din vejrtrækning og træk vejret dybt ned i maven.
  • Omgiv dig med relationer der giver dig energi.
  • Undgå mennesker der dræner dig for energi.
  • Giv dig tid til latter og grin.
  • Vær selvkærlig.

Fra stress til at blive stressfri

Dette er blot en overordnet liste, med de ting du kan gøre for at gå fra stress til at blive stressfri.

Men det kan være svært at ændre sin livstil og sine tankemønstre på egen hånd. Derfor er det altid en god idé at søge hjælp.

Lige så længe du har gået med stress i din krop, lige så længe tager det for kroppen at komme ud af stress.

Har du brug for et stresstjek?

Et stresstjek er en session á 60 min. hvor jeg hjælper dig med at kortlægge din stress, så du får en skræddersyet plan for, hvor du skal sætte ind for at blive stressfri! 

Har du brug for hjælp til at komme ud af stress? Så book et stresstjek her eller læs hvordan jeg kan hjælpe dig.