Dårlige vaner – 8 måder du bryder vaner på

Dårlige vaner kender vi alle til. Om det er rygning, inaktivitet, at vi ikke gider tage opvasken samme aften, at vi er stressede, eller ikke tør sige nej. Måske du er tidsoptimist og kommer ti minutter for sent hver morgen, fordi du har vænnet dig til at stå lidt for sent op, eller du altid siger ja, når sin chef eller kollegaerne kommer med ekstra arbejdsopgaver. Det er heldigvis altid sådan, at dårlige vaner kan du ændre på.

Vaner er til for, at vores hjerne kan træffe det nemme valg. Så skal den ikke bruge energi på at tænke over hver en handling, du gør i løbet af dagen. Du gør bare det, du plejer uden at tænke over det. Det er, når du kører på autopilot, at dine dårlige vaner styrer din adfærd, og du ofte kommer til at gøre ting, som du i bund og grund godt ved ikke er gode for dig.

 

Dine vaner skaber den du er

Det du ofte gør, har en tendens til at skabe den du er. Løber du hver morgen, vil du kalde dig selv for aktiv. Spiser du slik hver aften, kalder du dig selv for en sukkergris. Hvis du altid arbejder over, vil du kalde dig selv for pligtopfyldende. Dine vaner danner rammerne for din personlighed og dine personlige værdier.

For at bryde dine dårlige vaner og skabe langvarige gode resultater, er det nødvendigt, at du er bevidst om dine værdier. Når det du gør, og det du siger er vigtigt for dig ikke stemmer overens, er der en værdikonflikt. Det er her, det bliver svært at ændre dine dårlige vaner, fordi du ikke har skabt bevidsthed om, hvad det vil betyder for dig og dit liv at ændre dine dårlige vaner på den lange bane.

Vaner og værdier

Gode vaner såsom en løbetur, spise sundt, lade bilen stå og tage cyklen istedet, kan være udtryk for, at en af dine personlige værdier er sundhed eller velvære. Men hvis du ikke er bevidst om, at sundhed er vigtigt for dig, kan dårlige vaner nemt snige sig ind. Specielt hvis du er stresset eller keder dig. Det kan være, at du bider negle, at du shopper på nettet for at slappe af, altid tager bilen, når du skal nogle steder hen, eller at du drikker alkohol for at tænke på noget andet end arbejde.

De dårlige vaner afbryder din ellers skønne tilværelse og holder dig fra at opnå dine mål. De sætter dit helbred på spil både fysisk og mentalt. De dårlige vaner er spild af din energi og din tid. Du vælger dem dog stadig, da de i mange tilfælde kan være lettere end det gode valg, eller hvis din krop og sind blot har kategoriseret det som ”Den nemmeste vej”. Derfor er et vigtigt skridt for at bryde dårlige vaner, at få bevidsthed om, hvad de dårlige vaner giver dig, og hvad din motivation er. Det vil give dig klarhed over, hvad dine grundlæggende værdier er, for at fastholde nye og bedre vaner.

Læs også: Hvad er værdier?

 

 

8 måder at bryde dårlige vaner

Der findes et hav af hypnotisører og hjælpemidler, der lover dig, at de kan stoppe dine dårlige vaner. Men i sidste ende, er det kun dig selv, der kan styre det. Det er kun dig, som er ansvarlig for dine handlinger stemmer overens med det liv, du gerne vil leve. Ingen andre kan gøre det for dig. Her vil jeg komme med 8 måder, du kan sætte en stopper for de dårlige vaner og erstatte dem med nogle gode vaner i stedet. 8 måder du kan implementere med det samme.

 

  1. Fjern dig selv fra det dårlige miljø

Ved at fjerne dig selv fra omgivelserne, der lægger op til de dårlige vaner, fjerner du dine associationer og tendenser til at begå den dårlige handling. Hvis du normalt ryger, når du er med dine venner, så brug mere tid på de venner, der ikke ryger. Eller måske finde en anden ven som du kan opfordre at stoppe samtidig. Er du ofte inaktiv, når du kommer hjem fra arbejde og synker ned i sofaen med din partner, så snart du træder ind af døren? Så prøv at tage træningstøjet med på arbejde, så du kan tage direkte i fitnesscenteret efter arbejde. Faktum er, at hvis din dårlige vane er koblet på et bestemt miljø, så fjern dig selv fra dette miljø, for at stoppe vanen.

Læs også: Manglende motivation og hvad du gør ved det!

 

  1. Erstat dårlige vaner

Er du tidsoptimist og kommer ofte 10 minutter for sent på arbejde? Det at komme for sent er enorm stressende. Så beslut dig for at stå 30 min op før tid, så du kan tage før ud af døren. Du vil både opnå at komme til tiden og få en rolig og afslappende start på dagen. Stresser du i morgentrafikken og råber bandeord efter dine medbilister? Så prøv at fange dig selv i det og råb ”Jeg elsker jer!” i stedet. Det vigtigste er, at du har en plan på forhånd. For at ændre en dårlig vane, er det vigtigt at du stiller dig selv disse spørgsmål: Hvordan reagerer du når X sker? Hvilken følelse giver det dig? Hvad ønsker du at opnå istedet? Hvilken handling eller plan kan hjælpe dig? Uanset, hvilken vane du forsøger at ændre, er en plan alfa og omega.

 

  1. Find en allieret

Forsøger du at starte på et træningsprogram eller en diæt alene? Men du føler måske, det er en lidt hård byrde at være alene med? Så allier dig med en ven eller veninde. I kan holde hinanden til ansvar og motivere hinanden gennem succeser og derved holde toget kørende. Så er vanen langt lettere at bryde. At vide at andre kigger med og ønsker samt forventer, at du er bedre, gør dig automatisk mere motiveret. Det er vigtigt ikke at isolere dig i dit forsøg på at bryde dine dårlige vaner og gemme dig bag tanken ”Hvis ingen ved det, kan ingen se mig fejl”. Din omgangskreds ønsker dig det bedste, og kun ved at dele dine mål, succeser og fiaskoer kan du bryde dine dårlige vaner.

 

  1. Omgiv dig med succeser og få nye og gode vaner

Du kender nok efterhånden den klassiske talemåde ”My only regret is that I didn’t tell enough people to fuck off”. Hvis du bliver ved med at omgås med mennesker, der bestiller en pizza i stedet for at træne, eller dem der hiver cigaretten op ad lommen i stedet for at løbe en tur, vil du fortsat have en tendens til at gå samme retning. Omgiv dig i stedet med mennesker, der i forvejen lever på den måde, du også gerne vil. Ønsker du at være succesfuld iværksætter? Deltag i iværksætternetværk. Ønsker du at komme i god løbeform? Meld dig ind i en løbeklub eller et løbeforum. Du bliver som de mennesker, du tænker på og omgås med. Dermed ikke sagt, at du skal droppe dine gamle venner. Men prøv at omgås nye, der har samme fokus og interesse som du ønsker at opnå.

 

  1. Bryd dårlige vaner med visualisering

Vil du for eksempel gerne løbe en tur om morgenen inden arbejdsdagen går i gang, for at opnå mere overskud og velvære i hverdagen? Så forsøg så mange gange som muligt i løbet af en dag at visualisere, at det er det, du gør med succes. Ved at visualisere og se dig selv i træningstøjet og løbe en tur i parken hver morgen, spise sundt, eller stå tidligt op med overskud, kan du reelt opnå det scenarie. Det er bevist, at visualisering i mange tilfælde er lige så godt som faktisk handling/træning. Så forsøg at se dig selv fuldende dit mål og bryde den dårlige vane.

 

  1. Du behøver ikke blive en anden for at bryde dårlige vaner

Mange tror at man, bliver en anden, ny og bedre person, hvis man bryder de dårlige vaner. Men virkeligheden er, at du sigter efter at blive dit gamle og bedre jeg. Find frem til den du var, før du fik denne dårlige vane. Den version af dig som altid løb en tur om søndagen. Som valgte det sunde alternativ frem for den usunde slikskål eller fede mad. Den der havde overskud, fordi du dyrkede din hobby eller mediterede nogle gange om ugen. Den version af dig som var glad, når du gik på arbejde. Alle har på et eller andet tidspunkt været en bedre udgave af sig selv inden for et specifikt område. Så find tilbage til det jeg! Det hjælper dig til at tænke, at du i virkeligheden allerede har været der, hvor du har levet uden denne dårlige vane. Hhvorfor skulle dette ikke kunne lade sig gøre igen?

Læs også: 10 tegn på det er tid til karriereskift

 

  1. Brug ordet ”men” for at modsætte dig negative tanker

Det er let at komme til at dømme dig selv, når du forsøger at bryde en dårlig vane. Hver gang du fejler, falder, eller ikke gør det du ønskede, kan du komme til at trække dig selv ned og slå dig selv i hovedet. Det er der en simpel teknik til, hvordan du kan håndtere. Nemlig ved at bruge ordet ”men”. Uanset, hvad der sker, så prøv at afslutte sætningen med ordet ”men”:

  • ”Jeg er doven og ude af træning, men jeg kan komme tilbage i form indenfor et par måneder”
  • ”Jeg bander og hidser mig op i trafikken, men jeg kan udvikle mig inden for den kommende uge, ved at smile mere bag rattet”
  • ”Jeg har fejlet, men det er ok, alle fejler til tider.”

 

  1. Alle fejler i omlægning af dårlige vaner

Husk at alle fejler i ny og næ. Planlæg efter det. Vid, at når du falder i, er det ikke alt eller intet. Når du fejler, så bær over med dig selv. Brug ovenstående redskaber på at komme tilbage på sporet, så du undgå at falde i næste gang. Brug det som et eksempel på, hvad du ønsker at komme væk fra. Vigtigst af alt er, at du sætter realistiske forventninger til dig selv og holder fokus på, hvad det vil give dig at komme i mål eller fastholde de nye gode vaner i dit liv. Det er her din bevidsthed om dine værdier, vil være en vigtig motivationsfaktor, som vil hjælpe dig til at støtte dig i livslange ændringer af dine vaner. For husk, dine handlinger definerer din livskvalitet.

Læs også: Værdiafklaring på kun 5 uger

 

Artiklen fortsætter under billedet…

Bryd dårlige vaner

Hvad gør du nu for at bryde dine dårlige vaner?

Når du skal bryde en dårlig vane, er det første og vigtigste skridt opmærksomhed. Hvis ikke du er opmærksom på dine dårlige vaner, og hvornår de opstår, kan du ikke bryde dem. Det er alt for nemt at blive fanget i følelserne, når de dårlige vaner optræder. Du føler dig skyldig og bruger al din tid på at drømme om, hvordan tingene kunne se ud, hvis den dårlige vane ikke eksisterede. Du ville være slank og muskuløs uden alt det sukker og timer foran fjernsynet. Men de tanker hiver dig længere og længere væk fra essensen af den dårlige vane, den faktiske handling.

Leg detektiv og undersøg din dårlige vaner

Flyt i stedet din opmærksomhed på, at se hvad det er, som du rent faktisk kan ændre, der kan støtte dig til at ændre dine vaner. Undersøg nysgerrigt din dårlige vane og spørg dig selv:

  • Hvornår finder denne vane sted?
  • Hvor mange gange om dagen sker det?
  • Hvor er du, når det sker?
  • Hvem er du med, når det sker?
  • Hvilke fysiske elementer får denne vane til at indtræffe?

Før logbog, enten i hovedet eller i fysisk papirform. For at du kan ændre det, er det vigtigt du præcis ved, hvad der sker. Se det som en slags mistænkt, du skal finde så meget information på som overhovedet muligt. For at fange og dømme den mistænke og ændre den persons handlinger, skal du vide hvor den mistænkte befinder sig, hvornår og hvad denne gør som er ulovligt. Det er det samme med dine dårlige vaner. Leg detektiv og gør det til en nydelse at finde de små detaljer for så at forsøge at eliminere dem.

Her er et forslag til en start:

Tæl hvor mange gange på en dag, at den dårlige vane indtræffer. Sæt en streg på et stykke papir, hver eneste gang det sker. Når dagen er omme tæller du sammen. På den måde får du overblikket og bliver opmærksom på, hvorvidt den dårlige vane faktisk er et problem, eller om det blot er noget du forestiller dig.

Det eneste formål er at skabe opmærksomhed, så du kan blive klar over, hvad der skal gøres og hvorfor. Derefter kan du bruge de ovenstående 8 punkter til at bryde denne dårlige vane.

Læs også: Manglende energi og overskud – 10 tips der virker!

Bryd din dårlige vaner med kærlighed og kontinuitet

Til at starte med, er dit mål ikke at føle dig skyldig eller dømme dig selv for at være doven, usund eller inaktiv. Det er vigtigt, at du ikke slår dig selv oveni hovedet, men at du er kærlig over for dig selv i processen. Tal til dig selv, som du ville tale til din bedste ven, der er i gang med at bryde en dårlig vane.

Husk, det kræver energi, tid og indsats at ændre en dårlig vane, men vigtigst af alt er kontinuitet. Hvis du kun ændrer den meget én dag, vil det ikke gøre det store indhak i din overordnede livsstil. Men hvis du hver dag ændrer den blot en lille smule, kan det til sidst få store positive konsekvenser. Det kan fjerne den dårlige vane helt og bryde forbandelsen. De fleste, der bryder en dårlig vane, fejler mange gange, før det til sidst lykkes. Hvis bare du rykker dig en anelse, et lille skridt ved hvert forsøg, vil du i sidste ende opnå succes og komme i mål med at bryde din dårlige vane og får skabt en ny og god vane.

God fornøjelse med at bryde dine dårlige vaner. Og husk, at hjælpen er både i din omgangskreds og jeg står klar til at hjælpe dig i mål. Alle ønsker dig det bedste.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide