Glæde – Sådan får du glæden tilbage i hverdagen

Glæde i livet er noget, vi alle higer efter. For mange er hverdagen fyldt med forpligtelser, som overtager og fokus på glæden ryger stille og roligt i baggrunden. Jeg oplever ofte, at mine klienter kommer til mig og er dybt frustreret. De går med en længsel og savn efter at føle mere glæde i deres liv. Og nogle føler en konstant dårlig samvittighed over, at de ikke føler de slår til og lykkes i livet, fordi de mangler glæden.

Men hvorfor er det så svært at skabe en hverdag, hvor glæden blomstrer, når det er noget, som er så grundlæggende et ønske for os alle?

Her får du de 5 typiske årsager til glæden mangler

  1. Du lever i fortiden eller fremtiden.
  2. Du ved ikke, hvad der gør dig glad.
  3. Du fokuserer på det, du IKKE ønsker i dit liv.
  4. Du lytter ikke til din intuition.
  5. Du lader dig dræne for energi.

Lad mig gå i dybden med de 5 typiske årsager til, at du IKKE oplever glæde – og ikke mindst, hvad du kan gøre ved det!

Artiklen fortsætter under boksen…

Få 15 min. GRATIS telefonsamtale

Få en gratis uforpligtende afklaringssamtale, så vi kan tage en snak om, hvad du har brug for og hvordan jeg kan hjælpe dig – så du kan skabe et liv med glæde i hverdagen!

5 årsager til at du ikke oplever glæde

1. Du lever i fortiden eller fremtiden

Når du lever i fortiden eller fremtiden, er du ikke i nuet. Når du lever i fortiden, bruger du meget tankevirksomhed på noget, der har været. Det kan være situationer, der har været sket. Beslutninger du har truffet, som ikke har givet dig det, du egentlig havde forventet eller håbet på. Det kan være relationer, som har ændret sig i en negativ retning, hvor du bruger al din energi på at vende og dreje samtaler og situationer i dit hoved. Det kan være oplevelser som en ferie eller en tid, som du tænker tilbage på, der gav dig glæde. Men i stedet bruger du din energi på at længes efter den tid, som gør, at du fokuserer på, at du ikke har det længere.

Livet leves i nutiden – ikke fortiden eller i fremtiden.

Det kan også være, at du lever i fremtiden, hvor du hele tiden har fokus på næste skridt. Dit fokus er næste opgave eller mål, der skal klares. For din overbevisning er: Når først du har klaret det, så er der tid eller penge til, at du kan gøre det, som egentlig er dit ønske.

Men det du i realiteten gør, er, at du udskyder glæden! Og glæde opnåes kun i nuet! Livet leves i nutiden, ikke fortiden eller i fremtiden.

 

2. Du ved ikke, hvad der gør dig glad

Når du ikke ved, hvad der gør dig glad, er det svært at opnå glæde. Ofte tager vi udgangspunkt i sociale normer, så som familie, karriere og privatliv skal fungere. Men selvom det fungerer, er det ikke nødvendigvis det, som gør dig glad. Og selvom du ikke har opnået de ting i dit liv, du tror, du ønsker, ved du ikke, hvad der skal til i hverdagen for at mærke glæden i mens du er på vej mod dit mål. Glæde er ikke kun, når du opnår et mål. Det er også rejsen derhen. Men når du ikke er bevidst om, hvad der skaber glæde for dig, er det svært at handle på det. Ofte kan det ende med, at du går i offerrollen og forventer at andre har ansvaret for at give dig glæde. Så hurtigt bliver din rolle i dit liv afventende og dit liv er gået på standby-mode. For at skabe glæde i dit liv, bliver du nød til at vide, hvad der gør DIG glad, så du kan tage ansvar for glæden i dit liv.

 

3. Du fokuserer på det du IKKE ønsker i dit liv

Når glæden udebliver, er det så nemt at falde i. Du fokuserer på alt det, som er problematisk og ikke fungerer for dig. Når først fokus er rettet mod de negative ting, er en ond spiral sat i gang.

Måske du kender det…Toget er forsinket, så du kommer for sent på arbejde. Du vælger at fokusere på, at du er kommet for sent, som gør, at du allerede er bagud i dagens arbejdsopgaver. I dit negative fokus har du helt glemt den person, som gav dig et smil og holdte døren for dig på vej ud af togstationen. Det kan også være, at du får spildt en kop kaffe udover din computer og det bekræfter dig endnu engang i, at det er en dårlig dag. Men inden du spildte kaffen, fik du afsendt din kunderapport, som kunden var så imponeret over og fik stor ros for. Men her har du igen valgt at tage de negative briller på, som gør at du ikke “ser” de positive begivenheder, der faktisk også er.

Resultatet er, at dit fokus på det, du ikke ønsker i dit liv (altså de negative følelser), er årsagen til at glæden udebliver!

 

4. Du lytter ikke til din intuition

Jeg hører ofte mine klienters store udfordringer er, at de sidder fast i de negative følelser. De mangler energi og overskud og føler sig fastlåste i tvivlen. Når jeg spørger ind til, hvad de i stedet ønsker sig, bliver der helt stille. Når jeg går dem på klingen, kommer det ofte frem, at de bare ønsker mere glæde men aner ikke, hvordan de skal komme derhen, fordi de kan ikke mærke, hvad der egentlig gør dem glade.

Problemet er, at de tror, at de ikke kan mærke, hvad der giver dem glæde, fordi de ikke lytter til deres intuition. Men nu er det sådan at din intuition ved altid, hvad der er rigtigt og forkert for dig. 

Lad mig komme med nogle eksempler som du nok kan genkende. Det kan være en jobsamtale, hvor du går der fra med en uforklarlig følelse af, at der var noget, som ikke “føltes” rigtigt. Eller det kan være en date, hvor “kemien” ikke var der. Det er din intuition som taler til dig.

Problemet er, at du ofte overhører din intution og lader dig styre af dit ego. Når dit ego styrer, lader du dig guide med din fornuft og dine overbevisninger om, hvad der er rigtigt eller forkert. Hvad man kan eller bør gøre.

Så længe dit hovede og logik styrer dit liv, ignorerer du din indre kerne og dit autentiske dig – og glæden udebliver!

Læs også: Hvad betyder intuition og hvordan bruger du den?

5. Du lader dig dræne for energi

Mange af mine klienter (og tro mig, jeg kender det fra mig selv), bliver til tider drænet for energi og overskud. Men intet kan dræne dig, medmindre du tillader det. Ofte er vi i den overbevisning, at vi ikke kan tillade os at stille krav. Stille krav til de mennesker vi omgåes med, eller opgaver vi skal udføre. Vi har travlt med at leve op til de forventninger, vi tror omverden har til os. Men når vi tillader andre sætter agendaen for, hvad vi vælger at prioritere, bliver vi drænet, hvis det ikke matcher med vores egne behov!

Du kender nok, når du har brugt tid sammen med specifikke mennesker, at du efter kort tid bare kan mærke, at alt energi bliver suget ud af dig. Så lader du dig ubevidst dræne  – og stiller ikke krav! Du nøjes, og det bliver hurtigt en ond spiral af negativ energi. Negativ energi avler negativ energi. Resultatet er, at glæden udebliver.

 

Artiklen fortsætter under billedet…

Glæde i hverdagen

Sådan får du glæden tilbage i hverdagen

Her får du 5 gode tips til, hvordan du får glæden tilbage i hverdagen.

1. Lev i nuet og opnå glæde

Når du lever i fortiden eller fremtiden, er du ikke i nutiden. For at leve dit liv i nuet, kræver det opmærksomhed og fokus! Når du står op om morgen, skal du vælge at fokusere på det, som giver dig glæde.

Du skal være nærværende i alt hvad du gør. Et godt tip er, at bruge dine sanser. Det kan være alt fra, når du går i bad, at du fokuserer på, hvor dejligt det er, når vandet rammer din krop til duften af din shampoo. Det kan være, når du spiser din morgenmad, at du retter din opmærksomhed på hver en bid og undersøger de forskelige smagsnuancer. Det kan være, når du går ud af døren, at du giver din kæreste eller børn et kram, som du fysisk mærker og er tilstede i.

Når du først fokuserer på nuet og er nærværende, er det der, de små glæder opstår.

Start i dag som i lige nu, og gå ud af døren med fokus på at være nærværende og se de små ting i hverdagen, som frembringer et smil i dig. Der er de små situationer i hverdagen, der skaber en følelse af glæde. Det er, når du lever i nuet med en bevidsthed og tilstedeværelse.

 

2. Vid hvad giver DIG glæde

For at vide hvad der giver dig glæde på den lange bane i dit liv, skal du vide, hvad det egentlig er, som giver dig følelsen af glæde. Først der, kan du skabe forandringer i dit liv. Det er ikke nok at fokusere på, at du ønsker en familie, god karriere og økonomisk frihed. Selvom du måske har de ting, er det ikke nødvendigvis at glæden så medfølger, da du har mange andre følelser og behov, som skal opfyldes for, at du kan opnå glæde i hverdagen.

Hvis du ikke har opnået dine større mål og drømme, går du måske og overbeviser dig selv om, at når du først du opnår disse mål, vil glæden komme af sig selv – så er vi tilbage til punkt 1. Du lever ikke i nuet, men i fremtiden.

For at opnå glæde skal du være bevidst om, hvad dine kerneværdier i livet er. Dine kerneværdier er din personlige indre gps for glæde og lykke. Dine kerneværdier fungerer som dit indre landkort. Når først du er bevidst om, hvad dine kerneværdier er, kan du leve et liv, hvor du er tro mod dig selv og opnå større glæde på daglig basis og skabe det liv, som du ønsker for dig selv.

Læs også: Find dine værdier og genfind glæden i dit liv på 5 uger

 

3. Taknemmelighed skaber glæde

Det er helt naturligt at tænke på alt det, som ikke giver dig glæde og dvæle ved de negative følelser. Men stop! Når du skal genfinde glæden, er det vigtigt at fokusere på det, som giver dig glæde. Her er taknemmelighedsøvelse virkelig et effektivt værktøj, som hjælper dig med at skifte fokus, så du kan opnå større glæde.

Taknemmelighedsøvelse – Sådan gør du :

Hver aften inden du går i seng skriver du 5 ting ned fra dagen, der er gået. Ting som giver dig en følelse af glæde og taknemmelighed. Det kan være små som større ting, situationer eller mennesker. Der er intet rigtig eller forkert i denne øvelse.

Mine klienter oplever stor indre glæde i hverdagen allerede efter få dages træning. Men det er noget, som du skal prioritere dagligt for at træne din hjerne til at flytte fokus fra de negative ting til det, som skaber glæde i dig. Så snart du stopper øvelsen, vil din hjerne automatisk gå tilbage til at fokusere på det, den plejer at gøre.

 

Taknemmelighedsøvelse skaber fokus på det som giver glæde.

 

4. Lyt til din intuition og få mere glæde

Jeg hører mange sige, at de ikke kan mærke deres intution eller ved, hvordan de skal lytte til den. Hvis du kan genkende det, er det fordi, du er i dit hovede og ikke i din krop.

Din krop og tanker hænger sammen. Din krop er mere intilligent end dine tanker. Dine tanker er ofte drevet af ego. Og når dit ego styrer dit liv, vil du være styret af alt det fornuftige, som hjælper dig med at overleve og ikke blive udstødt og afvist af dine omgivelser. Det er jo rigtig godt. Men hvis du vil mere end blot overleve og rent faktisk genfinde glæden, så skal du ned i kroppen og i kontakt med din intuition. Din intuition guider dig til, hvad som føles rigtigt og forkert for dig.

Intuitionsøvelse – Sådan gør du :

Lav en bodyscanning og mærk din krop. Din krop fortæller dig, når noget er off. Det kan være en spænding, smerte eller ubehag i kroppen.

Sid i 5 min. og tjek ind med din krop, hvor der er noget, der ikke er, som det skal være og spørg dig selv: “Hvad er det for en følelse som din krop har brug for”. Lyt til det svar der dukker op i dig. Jo oftere du tjekker ind med din krop, jo nemmere og mere naturligt vil det være for dig at lytte til din intuition og lade den guide dig til at sige ja til det, som giver dig glæde.

 

5. Få mere energi og boost din glæde

Når du bliver drænet for energi og overskud, er det fordi du ikke stiller krav. For at booste din energi og glæde, skal du stille krav til dig selv og dine omgivelser.

Boost din energi og glæde – Sådan gør du :

Lav en liste over de mennesker i dit liv, som dræner dig. Kig nu på din listen og spørg dig selv: Hvor meget eller hvor lidt skal disse mennesker fylde i dit liv, hvis du skal opnå mere glæde? Måske vil det gå op for dig at nogle af dem, har du egentlig kun haft i dit liv, fordi du har kendt dem i mange år. Du har ikke stillet spørgsmålstegn ved jeres venskab. Måske er det kollegaer eller din chef som dræner dig eller måske familiemedlemmere. Stil nu krav til de mennesker som du har i dit liv og sorter ud i dem, der dræner dig. Prioriter kun de mennesker, som giver dig god energi og glæde at være sammen med!

Læs også: Jeg er ikke glad mere

 

Giv glæden og dig selv plads

Livet er ikke kun glæde og lykke! Livet er både lys og mørke, nat og dag. Livet er også dage, hvor du er ked af det, trist, sorgfuld eller vred. Så det er ikke realistisk at tro, du skal gå rundt som en jubelidiot hver dag og være fyldt med glæde.

Men hvis du implementerer ovenstående tips, vil du hel klart opleve langt større glæde end du har i dag. Husk at gøre plads til den mørkere del af livet og mærk vreden, tristheden og sorgen. Fordi alle følelser er en del af dig. Og det at være hele dig med alt hvad du rummer, vil give dig glæde i dit liv.

 

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT FÅ mere glæde i din hverdag?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation og hvordan jeg kan hjælpe dig med at få mere glæde i dit liv på 5 uger.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i dit liv i 2021!