Forskellen på selvtillid og selvværd

Hvad er forskellen på selvtillid og selvværd? Der er en stor forskel mellem selvtillid og selvværd. Men det hænger sammen med måden, du ser dig selv på som menneske. 

Når jeg coacher mine klienter i en værdi- eller karriereafklaringsforløb, oplever jeg ofte, at det er uungåeligt at komme ind på dette enme. Vores selvtillid og selvværd er nemlig grundstenene for, hvordan vi navigerer i vores liv, i vores relationer til andre, træffer vigtige beslutninger og ikke mindst møder os selv og omverden på. Typisk er der stor tvivl om, hvad forskellen på selvtillid og selvværd er. Derfor får du her en forklaring på, hvad forskellen er på selvtillid og selvværd.

Forskellen på Selvtillid og selvværd 

Selvtillid betyder:

Selvtillid er den tillid, du har til dig selv, dine evner, kompetencer og færdigheder. Tilliden til din egen formåen, præstationer og hvad du er i stand til. Selvtillid er, at du tror på dine egne evner. Troen på, at du er i stand til at løse en bestemt opgave eller opnå de resultater, du selv eller andre forventer af dig.

Høj selvtillid gør, at du kan håndtere det, der kommer din vej, og du har ressourcerne til at finde en løsning på det, du står over for. Selvtillid er en foranderlig størelse. Du kan have fuld tillid til dig selv i en situation og en hel anden situation kan din selvtillid halte. Men jo højere selvtillid du har, jo mere skal der til for at slå dig ud af kurs.

Selvværd betyder:

Selvværd er oplevelsen af dit eget værd som menneske. Altså en fornemmelse af værdi bare fordi du er til. Når du har selvværd, ved du, at du er 100% OK som den, du er. Du ved, at du har fortjent kærlighed, og at du er værd at elske og blive respekteret som menneske.

Selvværd er noget, du giver til dig selv. Det er ikke noget andre kan give dig. Selvværd betyder, at du føler dig værdig og ved, du har fortjent det bedste som den, du er. Du har en grundlæggende overbevisning om, at du er i stand til at skabe det liv, du ønsker dig. Du kan have højt selvværd uanset, hvordan dit liv er. Uden du har “beviser” i form af statussymboler som for eksempel materielle goder, opnået en høj position i din karriere eller har økonomisk overflod.

 

Forskellen på selvtillid – høj eller lav

Selvtillid er både intern og ekstern anerkendelse. Selvtillid er ikke noget, du bare har, men noget, du opbygger og arbejder på over tid. Jo mere erfaring og viden du opnår, jo flere ressourcer har du og des større selvtillid. Du kan stå over for en opgave, som du aldrig før har håndteret, men fordi du har erfaring med at stå i lignende situation, hvor du skulle håndtere noget nyt, har du tillid til dig selv, at du kan håndtere den nye opgave. Du sætter gerne mål for dit liv, fordi du har tillid til, at du nok skal finde en løsning, så du når dem. Høj selvtillid betyder, at du har tillid til dine evner og tør udfordre din komfortzone. Det er, når du for eksempel tør at holde et foredrag, tale foran en stor forsamling af mennesker, kaste dig ud i nye opgaver, som du ikke har erfaring med.

Selvtillid og tryghed

Forskellen på om du har et høj eller lav selvtillid kan komme til udtryk ved, om du har brug for at blive inden for din komfortzone eller ej. Hvis du har lav selvtillid, har du typisk stort behov for tryghed. Du har brug for at kunne planlægge, hvad der skal ske, så du føler dig i kontrol. Hvis du fejler i en opgave, slår du dig selv oven i hovedet og er selvkritisk. Derfor kan mange med lav selvtillid være overambitiøse og gå langt for at kunne levere toppræstationer i frygt for ikke at være gode nok. Du har svært ved at rose dig selv og have tillid til dine evner og svært ved at modtage ros fra andre.

Der er naturligvis mange aspekter i, hvad der gør, om du har lav eller høj selvtillid, og hvordan det netop kommer til udtryk hos dig. Denne forklaring er blot eksempler på, forskellen på selvtillid og selvværd, og hvad der kan påvirke tilliden til dig selv.

 

Opbygning af selvtillid

Her er 3 punkter, som styrker din selvtillid.

  • Succes styrker din selvtillid

For at opbygge din selvtillid og troen på du godt kan, er det vigtigt at have fokus på de succeser, du allerede har skabt i dit liv. Det kan være store som små mål, du har gennemført, hvor det har givet dig en følelse af stolthed. Når du skal præstere noget nyt, vil du kunne bruge de allerede eksisterende succesoplevelser til at booste tilliden til dig selv, for at kunne håndtere den nye opgave, som du står overfor.

  • Sæt mål styrker din selvtillid

Opbyg din selvtillid ved at sætte små mål for dig selv. Det vil give dig følelse af, at du udvikler dig og styrke dine ressourcer. Jo flere små mål eller delmål du opnår, des større tillid til dig selv, vil du skabe og din selvtillid vil stille og rolig vokse fra gang til gang.

  • Indre dialog styrker din selvtillid

Når du har lav selvtillid, er din indre dialog negativ, og du vil tale dig selv ned. Derfor er det vigtigt at ændre din selvsnak og din indre dialog til at være positiv. Når du får vendt de negative ord til positive ord eller sætninger, vil du med tiden begynde at tro på dem, og det vil løfte din selvtillid.

 

Forskellen på selvværd – højt eller lavt

Det, som kan påvirke, om du har højt eller lavt selvværd er, hvis du føler dig afvist af andre. Hvis du ikke bliver respekteret eller mødt i dine følelser, meninger eller handlinger, kan det give dig en følelse af ikke at være ok. Tvivlen opstår og rokker ved din grundfølelse af dit værd. Hvis du har lavt selvværd, vil din egen værdi være afhængig af andres vurdering af dig. Det vil sige, dit selvværd vil afhænge af andres ros og anerkendelse af dig og være i andres kontrol – og ikke din egen.

Forskellen på om du har højt eller lavt selvværd er, om du på trods af afvisninger, tror nok på dit værd til at stå fast i dig selv. Stå fast i, at du føler, som du gør, har de holdninger, du har, og du gør det, du gør – at du er 100 % ok. At det er ok og ikke påvirker dit eget syn på dig selv, at andre ikke nødvendigvis er enige med dig eller ikke forstår dig. At du er i stand til at adskille dig fra andre og ved, at dit eget værd ikke er afhængig af omgivelsernes anerkendelse og oplevelse af dig.

 

Opbygning af selvværd

Her er 3 punkter, som styrker dit selvværd.

  • Selvfølelse styrker dit selvværd

Når du har en høj grad af selvfølelse, er du i kontakt med dine følelser. Du kan mærke om, du er glad, ked-af-det, frustreret, tilfreds, vred, bange, forvirret, såret etc. Du mærker, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til. Du er i direkte kontakt med alle dine følelser og kan identificere dem med det samme, så snart de opstår.

  • Assertiv adfærd styrker dit selvværd

Assertiv adfærd betyder, at du evner at stå ved dig selv og sætte grænser. Du evner at skelne mellem manden og bolden. Du står ved dine følelser, tanker, meninger og kan kommunikere dem på en konstruktiv måde. Du tager udgangspunkt i dig selv, din egen oplevelse og kommunikerer ud fra dig selv i jeg-form, uden at du gør dig selv eller andre forkerte.

  • Selvkærlighed styrker dit selvværd

Når du er selvkærlig, behandler du dig selv med selvomsorg og selvrespekt. Du taler ordentligt til dig selv og kender dine personlige ressoucer. Du stiller realistiske krav og mål til dig selv, og accepterer dig selv på godt og ondt. Du formår at omfavne dine fejl og mangler og er i stand til at tilgive dig selv. Du ved, du gør det så godt, du kan med de ressourcer, du har.

Læs også: 10 tips til et bedre selvværd

 

Hvordan hænger forskellen på selvtillid og selvværd sammen

Du kan sagtens have selvtillid uden at have selvværd. Men det modsatte er sjældent, fordi selvværdet er grundstene for, hvordan du ser dig selv. Når du ser dig selv som værdifuld, vil din selvtillid automatisk blive påvirket i en positiv retning.

Selvværd og selvtillid er noget, der gennem livet kan påvirkes i en positiv og i en negativ retning. Det, som oftest påvirker os er ydre omstændigeder eller vores omgivelser. Det kan være store livsforandringer, som kan have stor påvirkning på dit selvværd og selvtillid, som for eksempel sygdom, skilsmisse eller hvis du bliver fyret fra din arbejdsplads. Det kan også være andre mennesker, som kan rykke ved dit selvbillede, hvis du eksempelvis har relationer til dysfunktionelle mennesker som er psykisk ustabile eller manipulerende. Så både selvværd og selvtillid er noget, du gennem hele livet skal være bevidst om og tage hånd om.

Læs også: Få 3 selvtillidsboost til jobsøgningen

 

Selvværd og selvtillid påvirker din livskvalitet

Når du har lavt selvtillid eller selvværd, vil du ofte gå op i andres vurdering af dig. Det kan for eksempel komme til udtryk ved, at du er perfektionist, ambitiøs eller går op i prestige. Det er der i sig selv intet galt med. Men når det er grundet lavt selvtillid eller selvværd, er du kommet på overarbejde.

Jeg oplever ofte, når mine klienter kommer til mig, fordi de mangler glæde, overskud og mening i deres liv, at det er fordi de ubevidst prøver at kompensere for deres manglende selvværd eller selvtillid, at de i processen har mistet kontakten til sig selv. For at få dem tilbage på sporet arbejder vi med en værdiafklaring, så de kan se, hvor i deres liv, der er ubalance, og hvor de skal sætte ind, for at komme tilbage på sporet og skabe det liv de inderst inde ønsker sig. En værdiafklaring hjælper dem med at flytte fokus tilbage til sig selv, frem for de tror, at de skal leve op til omverdens krav og forventninger. I stedet finder de ud af, at de er præcis, som de skal være, og lærer at opbygge deres tillid til sig selv og troen på eget værd.

Det siger andre:

“Jeg har i mange år døjet med dårligt selvværd og en masse overtænkning, og nu fik jeg endelig truffet beslutningen om at tilmelde mig et coachingforløb for at prøve at komme det til livs. Allerede kort inde i forløbet hos Charlotte kunne jeg mærke, at jeg fik nogle værktøjer, som jeg rent faktisk kunne bruge i hverdagen, og som hurtigt gav en mærkbar effekt. Hun fik mig til at tænke på en anden og meget mere positiv måde, og jeg har fået en masse redskaber med, som jeg kan bruge fremover til at styrke mit selvværd. Jeg kan på det varmeste anbefale et forløb hos hende”. 

 – Helene B.

 

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT styrke din selvtillid og SELVVÆRD?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at få et bedre selvtillid og selvværd på kun 5-10 uger, så du kan skabe det liv, du drømmer om.
Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i 2022!