Er du også 100 meter mester i overspringshandlinger?

For eksempel når du skal lave din selvangivelse eller årsopgørelse? Ringe til Skat eller tage stilling til mails i din Eboks? Måske er det, når du skal tage stilling til forsikringer eller din pension? Måske er du jobsøgene og skal skrive jobansøgninger, eller også er det bare dagligdagsting som rengøringen og vasketøjet, du prøver at undgå med overspringshandlinger? 

Hvad er det så du prøver at undgå med de pokkers overspringshandlinger?

Hvorfor kan du ikke bare sætte dig ned og arbejde med opgaven, indtil den er færdig? Hvor svært kan det dog være?

Ja, hvis jeg skal svare for mig selv, så kan jeg tage mig selv i at lave overspringshandlinger, når jeg står overfor en kedelig opgave. Jeg plejer at lave sjov med, at livet er for kort til kedelige opgaver. Men i bund og grund handler det om, at jeg bliver 100 meter mester i overspringshandlinger, når jeg står overfor svære eller tidskrævende opgaver. Ret hurtigt finder jeg på andre mere lettilgængelige opgaver, der tiltaler mig mere, som pludselig bliver meeeget sjovere at lave.

Overspringshandlinger handler om at du forsøger at undgå opgaver du bør gøre, og istedet finder på andre mere sjove opgaver at lave istedet for.

Når du laver overspringshandlinger handler det om du står over for: 

  • opgaver som er for tekniske eller svære at gennemskue.
  • opgaver du ikke helt kan se er relevante, men andre beder dig om at gøre det.
  • opgaver du ikke kan se, hvad du får ud af at udføre.
  • opgaver du ikke føler dig tryg i, og er derfor bange for at fejle.

Tidsrøvere som er lige ved hånden, kender du nok ret godt til. Hvor tit skal du ikke lige tjekke mails, svare på en sms, kigge på de sociale medier, ringe til veninden, tage en ekstra kop kaffe, sætte dig i sofaen og lige kværne en pakke chokolade for liiiige at trække tiden ud?

Nogle gange skal du nå til en deadline, have kniven for struben, før du tager dig sammen og får opgaven ud af verden. Men sådan behøver det ikke være. Du kan træne dig til at blive mere effektiv. Derfor giver jeg dig 4 gode trick til, hvordan du bliver mere effektiv.

Men først ….

Overspringshandlinger, hvorfor er de ikke gode for dig?

Overspringshandlinger gør dig mindre effektiv. Det går udover dit selvværd, da du slår dig selv i hovedet, bilder dig selv ind at du er doven eller har en karrakterbrist. At du nu igen ikke kan finde ud af at bare gøre tingene. Det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvor du gang på gang, bliver irriteret og bebrejder sig selv. Denne konstante utilfredhed kan ende med at forringe din livskvalitet og være en kilde til stress.

Så er du klar til at stoppe dine overspringshandlinger og blive mere effektiv? Jeg gætter på dit svar er ja, for ellers vil du ikke have læst så langt.

Sådan bliver du mere effektiv

Her er hvad kan du gøre, så du undgår at lade overspringshandlinger styre og istedet blive 100 meter mester i at få tingene gjort! 

1. To-do liste:
Skriv alle opgaver ned du skal have lavet.

2. Prioriter:

Prioriter nu dine opgaver med 1 som den vigtigste, 2 som den næst vigtigste og så videre. Så du bliver helt klar på hvilken opgave, du skal starte med. Herefter vurderer du hvor lang tid hver opgave tager at udføre.

3. Kalender:
Nu ved du hvilke opgaver der er vigtigst, og hvor lang tid hver opgave tager. Så nu kan du planlægge i din kalender, hvor mange opgaver du kan nå at udføre pr.dag eller i det tidsrum, som du har afsat til at udføre opgaverne. Skriv ned i din kalenderen, hvilken opgave du skal løse hvornår og hvor lang tid, du sætter af til den. Planlæg gerne mindst en uge af gangen.

4. Just do it! 
Overhold de aftaler du har sat i din kalender. Sæt dig ned og arbejd med opgaven indtil, den er færdig. Husk når du er igang – sluk for telefonen, så du ikke bliver forstyret! 

Farvel overspringshandlinger og goddag til effektivitet.

Overspringshandlinger – tilvalg eller fravalg

Hvis du alligevel har svært ved at få brudt dine dårlige vaner af overspringshandlinger, er der to veje du kan gå. Enten accepter dig selv for at være den du er. Eller få hjælp til at få bugt på dine overspringshandlinger. Hvis overspringshandlinger har været en stor del af dit liv, tager det tid at ændre mønsteret. Du vil måske opleve 3 skridt frem og 2 tilbage. Stop med at bebrejde dig selv for at det ikke lykkes hver gang, men accepter og anerkend dig selv for hver en lille ting, du får gjort.

Hvis utålmodigheden spænder ben for dig, eller hvis du virkelig ønsker at rykke på at ændre dit mønster og blive mere effektiv, så er jeg klar til at coache dig. Jeg kan hjælpe dig med at få brudt dit gamle mønster og blive den mest effektive og handlekraftige version af dig selv, så du kan skabe det liv du ønsker. Kontakt mig her

 

Læs også:

Spilder du dit liv? Her er 30 tidsrøvere 

4 tips til at skabe succesfulde ændringer i din hverdag!