Udbrændt – 6 råd til dig, som oplever udbrændthed

Udbrændt? 6 råd til dig, som oplever udbrændthed

Føler du dig udbrændt på grund af arbejdet? Går du med en følelse af at være slidt op? En følelse af ikke at orke noget? Og måske være totalt handlingslammet? Selvom du måske egentlig godt ved, at du “burde” være glad for dit liv, føles alt bare ligegyldigt?

Så er du havnet det helt rette sted. Jeg vil hjælpe dig med at blive klogere på at forstå, hvorfor du har det, som du har det. Du er langt fra den eneste, der oplever at føle sig udbrændt på grund af sit arbejde.

I det præstationssamfund vi lever i i dag, kan det nemlig være svært at undgå stress og følelsen af at blive udmattet både fysisk og mentalt. Disse følelser kan udvikle sig til udbrændthed, som typisk opstår i relation til arbejde og karriere. Det er en tilstand, der kan påvirke alle karriereveje. Derfor er det vigtigt at forstå, hvad det er, og hvorfor det opstår for at forebygge og behandle det.

I denne artikel vil jeg gennemgå symptomerne på udbrændthed. Jeg vil give dig de 6 gode råd til, hvad du kan gøre, når du føler dig udbrændt, så du kan genfinde arbejdsglæde og overskud i dit (arbejds)liv.

 

Hvad betyder det at føle sig udbrændt?

Udbrændthed er arbejdsrelateret stress. Det er en tilstand, der beskrives som en følelse af fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse, som kan påvirke alt fra dine evner til at udføre dit job til dine daglige interaktioner med andre mennesker.

Mens udbrændthed kan påvirke alle karriereveje og -niveauer, oplever nogle brancher og jobtyper det oftere end andre. F.eks. oplever folk i service- eller sundhedsindustrien ofte høje niveauer af arbejdsrelateret stress på grund af det høje klage- og krav niveau fra kunder, klienter og patienter. Ydermere kan overarbejde og en dårlig balance mellem arbejde og fritid i ligeså høj grad også føre til udbrændthed.

Jo længere tid du udsætter dig selv for stress og føler dig udbrændt, des større sandsynlighed er der for, at det kan føre til depression, hvis det får lov til at fortsætte. Men du kan heldigvis nå at gøre noget ved det, før det kommer så langt.

 

Test dig selv om du er udbrændt?

Symptomerne på udbrændthed kan variere fra person til person. Nogle mennesker vil opleve mere fysiske symptomer, mens andre vil opleve mere følelsesmæssige eller mentale symptomer.

Symptomer på udbrændthed:

  • Du føler dig konstant træt og udmattet?
  • Du bliver let irritabel og din lunte er kort?
  • Du har humørsvingninger og oplever ofte, at følelserne sidder ude på tøjet uden nogen specifik grund?
  • Du har tabt interessen og motivationen for dit arbejde?
  • Du føler at dit arbejde eller studie fylder for meget i dit liv?
  • Du har svært ved at finde glæde i de ting, som normalt begejstrer dig?
  • Du føler, at det hele er håbløst og ligegyldigt?
  • Du har svært ved at sætte grænser?
  • Du foretrækker at være alene og trækker dig mere og mere for kontakten til andre mennesker?
  • Du har tankemylder?
  • Du har svært ved at koncentrere dig?
  • Du oplever, at din hukommelse er som en si?
  • Du oplever fysiske symptomer som hovedpine, muskelsmerter eller fordøjelsesproblemer?
  • Du sover dårligt om natten?
  • Dine omgivelser har udtrykt bekymring for dig?

Kan du sige ja til 2 eller flere af ovenstående symptomer, er du med stor sandsynlighed ramt af udbrændthed.

Læs også: 5 tegn på stress du bare ikke må overse!

 

Hvorfor opstår udbrændthed?

Når du føler dig udbrændt, handler det om, at du i for lang tid har oplevet en følelsesmæssig belastning i dit arbejdsliv, hvor du ikke har haft tilstrækkelige ressourcer eller indflydelse til at håndtere belastningerne. Kort sagt er udbrændthed, når du har oplevet langvarig stress symptomer.

Flere faktorer kan bidrage til udbrændthed i relation til arbejde og karriere. Jeg vil komme ind på de mest almindelige årsager, som mine klienter oplever, når de henvender sig til mig.

 

Stressfyldt arbejdsmiljø

Et stressende arbejdsmiljø kan være skadeligt for både dit fysiske og mentale helbred. Arbejdsmiljøet kan påvirke din følelse af tryghed, sikkerhed og ro på jobbet. Hvilket igen kan resultere i en højere grad af stress og udbrændthed. Høje krav og forventninger til dine præstationer på jobbet, kan også føre til, at du bliver drænet for energi og en følelse af overvældelse.

 

Konflikter på jobbet

Konflikter på arbejdspladsen med kollegaer eller med ledelsen, kan føre til en følelse af utryghed. Det tærer på din selvtillid og selvværd og giver dig en følelse af at være forkert. Hvis konflikterne ikke bliver løst, kan det føre til en vedvarende følelse af frustration og utilfredshed.

 

Overarbejde fører til udbrændthed

Overarbejde i lange perioder kan føre til mangel på energi og udmattelse. At arbejde ekstra mange timer i en kortere periode fører ikke til udbrændthed, men problemet opstår, når det er mere reglen end undtagelsen, fordi det skaber en ubalance mellem arbejde og fritid. Det gør, at du ikke når at få genopladet dine batterier og en dårlig nedadgående spiral er sat i gang, hvilket fører til stress og udbrændthed.

 

Ingen kontrol

Hvis du er i et arbejde, hvor du ingen kontrol eller selvbestemmelse har over dine arbejdsopgaver og arbejdsvilkår, kan det føre til en følelse af magtesløshed og stress. Hvis du ikke har nogen kontrol over dit job, eller mening med dine arbejdsopgaver, kan det være vanskeligt at føle dig tilfreds med de resultater, du opnår på arbejdet.

 

Mangel på støtte

Hvis du er i et job, hvor du ikke føler dig set, hørt og støttet af dine kolleger eller ledelsen, kan dette også føre til en følelse af stress og udbrændthed. Hvis du ikke føler dig mødt i dine spørgsmål eller bekymringer, kan det give dig en følelse af at stå alene og ikke værdsat, hvilket vil påvirke din trivsel på jobbet i en negativ retning.

Læs også: Hvilket job passer til mig? Test dig selv

 

Udbrændt og hvad så nu?

Når du er udbrændt, handler det om at kende symptomerne og identificere, hvad årsagen er til, at du føler dig udbrændt og kørt træt af dit job. Først der, kan du sætte ind og tage ansvar for din trivsel og glæde. I og med at udbrændthed som regel er relateret til dit arbejdsliv, er det her du skal sætte ind og skabe forandringerne.

Det er vigtigt at forstå at udbrændthed ikke bare går over, blot fordi du tager et par uger fri, mediterer eller sover lidt længere i weekenden.

Jeg vil komme ind på nogle af de mest effektive metoder til at forebygge og behandle udbrændthed, men den vigtigste nøgle til at komme udbrændthed til livs – starter med dig!

Overordnet set handler udbrændthed om, at der er en ubalance i dit arbejde og karriereliv. Ligesom med stress skyldes udbrændthed en ubalance mellem krav og ressourcer. Det betyder, at de krav du møder fra omverden (uddannelse eller arbejdsplads), samt dine krav til dig selv, er for høje i forhold til de ressourcer, du har. Kombineret med for eksempel manglende indflydelse, dårligt arbejdsmiljø eller ringe ledelse.

Jo længere tid du forsøger at navigere i dit arbejde og opfylde de krav, der bliver sat til dig – UDEN at lade dig selv op og få dækket dine behov for trivsel og motivation, jo mere udbrændt bliver du. Det svarer til, at du bliver ved med at puste luft i en ballon, fordi du gerne vil have den skal være stor og flot. Men hvis du ikke løbende holder pauser og lade lidt luft slippe ud, bliver den mere og mere spændt og til sidst springer ballonen og falder sammen. 

Læs også: 4 grunde til manglende motivation og hvad du gør ved det

 

6 råd til at gå fra udbrændthed til overskud og arbejdsglæde

 

1. Tal med din leder eller chef

Hvis du føler dig stresset eller udmattet på arbejdet, er det vigtigt at tale med din nærmeste chef eller leder om, hvordan du har det. Du skal have identificeret, hvad det er, som overvælder dig, så du kan få færre opgaver eller løst de problemer, der tynger dig, så du kan reducere stressen og årsagen til, du føler dig udbrændt.

 

2. Sæt grænser

Hvis du er overbelastet med for meget arbejde, er det vigtigt, at du får sat grænser. Det er altid ledelsens ansvar at sikre en balance mellem ressourcer og opgaver. Hvis du i en længere periode har haft for mange arbejdsopgaver, skal du lytte til dine personlige grænser og sige fra. Enten ved at uddelegere opgaverne eller sige nej til at løse flere opgaver, så du kan få arbejdsmængden ned.

 

3. Hold pauser i løbet af arbejdsdagen

At tage pauser i løbet af dagen er en effektiv måde at reducere stressniveauet på og reducerer følelsen af overvældelse. At tage et pust i løbet af dagen (uanset hvor travlt du har), hjælper dig med at mærke dig selv og dine behov. Det gør at du kan genfinde kontrol og overskud, så du bedre kan koncentrere dig og bevare overblikket, når du vender tilbage til dit skrivebord eller arbejdsopgaver.

 

4. Find en balance mellem arbejde og fritid

At opnå balance mellem arbejde og fritid er afgørende for at undgå udbrændthed. At sørge for, at du har tid til andre aktiviteter og hobbyer, kan bidrage til at reducere stressniveauet og øge følelsen af trivsel, så dit arbejde ikke fylder alt i dit liv. At prioritere tid til at genoptage en fritidsinteresse eller hobby, vil give dig overskud og energi til at tanke dig op mentalt til bedre at kunne præstere på dit arbejde – uden at brænde ud.

Læs også: Sådan finder du din passion

 

5. Sørg for ordentlig søvn og motion

At prioritere dit fysiske helbred kan ligeledes forbedre din evne til at håndtere stress og forhindre dig i at blive udbrændt. Regelmæssig motion er en vigtig faktor for at opretholde din fysiske sundhed. At få ordentlig søvn er lige så vigtigt, da manglende søvn i stor grad påvirker dit mentale tilstand med dårligt humør og dræner dit overskud.

 

6. Søg professionel hjælp, når du er udbrændt

Hvis du føler, at din udbrændthed er vedvarende, og du ikke kan finde en løsning på egen hånd, er det vigtigt at søge professionel hjælp. Mit råd vil altid være at starte med at gå til din læge. Hvis du er alvorligt udbrændt, er det en god ide at  blive sygemeldt, så du hurtigst muligt kan fjerne dig fra årsagen til din udbrændthed. Men en sygemelding må IKKE stå alene. Du skal have professionel hjælp, en terapeut eller coach, som kan hjælpe dig med at identificere årsagerne til din udbrændthed og give dig værktøjer til at komme på rette vej i dit arbejdsliv igen.

Læs også: 10 tegn på det er tid til et karriereskift

 

Udbrændthed – hvor ligger ansvaret?

Udbrændthed er en tilstand, mange mennesker oplever i deres arbejdsliv. Dog er det ikke sikkert, at de giver udtryk for det, da der desværre ofte er en overbevisning om, at du som medarbejder skal gøre alt for at tilpasse dig arbejdsvilkårene. At du skal evne at løse 2 personers arbejdsopgaver på din 37 timers arbejdsuge – og hvis ikke du kan løfte alle opgaverne, er du en dårlig medarbejder eller kollega. Eller hvis der foregår mobning eller er en dårlig omgangstone på jobbet, skal du lade som om, du er lavet af teflon og upåvirket, lade det glide af dig. Men det kan ikke være mere forkert. Det er simpelthen tegn på dårlig ledelse.

Det er vigtigt at forstå, at et stressende arbejdsmiljø eller konflikter på arbejdspladsen, overarbejde, mangel på kontrol og mangel på støtte ikke skal accepteres. Enten skal du gå til ledelsen og få hjælp til at gøre noget ved det. Eller også skal du vælge at tage ansvar for din trivsel ved at finde en anden arbejdsplads eller eventuelt lave et karriereskift.

Vid, at udbrændthed handler aldrig om, at det er dig, der er noget galt med. Det handler til hver en tid om, at der ikke er balance mellem krav og ressourcer, hvilket er dit ansvar at gøre ledelsen bekendt med, hvorfor det er ledelsens ansvar at gøre noget ved det. Derfor er det vigtigt, at du lærer dig selv at kende og ved, hvilke personlige værdier, og behov du har. Det er fundamentet for, at du kan opnå trivsel i dit job.

Du må aldrig blot ignorere symptomerne, hvis du føler dig udbrændt!

 

Er du udbrændt og har brug for hjælp?

Få en 15 min. gratis uforpligtende snak over telefonen, om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at gå fra udbrændthed til at genfinde et arbejdsliv du elsker at stå op til hver dag?
Læs også:

Test dig selv - Er jeg i det rigtige job?

Læs også:

Træt af dit job? De 3 ting som forhindrer dig i et jobskifte