Undgå langvarig stress symptomer – sådan gør du!

Når du først er ramt af stress, handler det om at undgå langvarig stress symptomer. Det kan være utrolig svært, fordi vi lever i en samfund, hvor der stilles store krav til vores præstation, da vi tror, at vi skal præstere 120% på alle fronter både på arbejdspladsen og i privatlivet. 

Vi måler os selv med andre og måler vores værd i forhold til, hvor gode vi er til at præstere. Når vi kontinuerligt bliver presset af andres og egne høje krav, er det en evig kamp om at slå til og føle sig god nok, som den vi er. Det gør det ofte svært at sige fra, hvilket er grunden til, at vi bliver overbelastet, og stressen får lov at tage fat.

Langvarig stress symptomer

Der er mange symptomer på stress, men hvis stressen ikke bliver håndteret i tide, vil den udvikle sig til langvarig stress, og nedenstående symptomer kan opstå. Stress kan være årsag til flere typer sygdomme, og den kan også forværre en allerede eksisterende sygdom.

Liste over langvarig stress symptomer:

  • Angst
  • Depression
  • Post-traumatisk stress-syndrom
  • Søvnforstyrrelser
  • Hjertekarsygdom
  • Forværring af eksisterende sygdom (fx allergiske lidelser og diabetes)
  • Smerter
  • Infektionssygdom
  • Misbrug af alkohol, mad, stoffer, spil

Læs også: 15 tegn på stress

Første skridt ud af langvarig stress symptomer

Når du har stress, handler det om, at der i længere tid ikke har været balance mellem de krav, du og andre stiller til dig, og de ressourcer, som du rent faktisk har.

Første skridt for at blive stressfri handler om, at du skal finde en balance i mellem de to.

Langvarig stress symptomer stress model af charlotte gade 

Find balancen mellem krav og ressourcer

Hav kuglepen og papir klar til at skrive dine svar ned.

A) Hvilke krav oplever du i din hverdag i dit arbejdsliv og privatliv, som stjæler energi fra dig?

  • Lav en liste på dit arbejdsliv og en på dit privatliv med alt hvad du kan komme i tanke om.

B) Hvilke ting giver dig energi at lave i dit arbejdsliv og i dit privatliv? 

  • Afhængig af din situation, kan det være svært at finde på noget i dit arbejdsliv, der giver dig energi, hvis det er dit arbejde, som gør dig meget stresset. Men prøv at se om du kan finde bare et par enkelte opgaver, som du har det godt med at lave, og skriv dem ned.
  • Det kan være lidt nemmere at find på ting i privatlivet som giver energi. Fx. gå en tur, læse, dyrke yoga, meditation, mindfulness, være kreativ, være sammen med familien, venner og måske er der et specifikt mennesker, som altid giver dig energi at være sammen med?

C)  I hvor lang tid kan du disse ting? Er det i ubegrænset tid eller er fx i en time før det tipper over og måske dræner dig for energi? Hvor er din grænse? 

  • Hvis du ikke ved det lige nu, så øv dig i at finde ud af det, for hver gang du laver en af disse aktiviteter.

STYRK DINE RESSOURCER

Nu har du fået synliggjort, hvad der tager energi fra dig, og hvad der giver dig energi. For at blive stressfri handler det om, at der kommer balance mellem krav og ressourcer. Måden det sker på er at sørge for, at du får mere ind i dit liv som giver dig energi, fremfor krav der dræner dig for energi.

Så første skridt er, at du kigger på din liste over krav, altså det der dræner dig for energi, og ser hvad kan du fjerne eller uddelegere til andre? 

Andet skridt er at finde ud af, hvordan du kan få 1 ting ind i din hverdag fra din ressourceliste – gerne på daglig basis. Du skal naturligvis mærke efter, hvad der fungerer for dig. 

Men målet er på sigt, at dine ressourcer bliver styrket, så du bedre kan håndtere de krav, du har i dit liv – UDEN du bliver stresset og undgå langvarig stress symptomer.

Har du brug for hjælp til at komme ud af en hverdag med stress og fastlåsthed, og skabe et liv fyldt med glæde, ro og frihed? Så står jeg gerne klar til at hjælpe dig med et coachingforløb. Hvorfor? Fordi jeg selv har været der. Læs mere her om hvordan jeg kan hjælpe dig.