Personlige grænser – sådan siger du nej!

Personlige grænser er vigtige for dig som menneske at opretholde, for at opnå balance og glæde i dit liv. Personlige grænser er de grænser og regler, du sætter for dig selv, som får dig til at føle mere tryg i at navigere i livet og i dine relationer. Men for at være i stand til at sætte dine personlige grænser, skal du kunne sige nej. Og det er her, det bliver svært for mange!

Når du har svært ved at sige nej og sætte personlige grænser

Når du har svært ved at sætte dine personlige grænser, vil du højst sandsynligt opleve nogle af nedenstående udfordringer:

  • Du har svært ved at mærke dig selv
  • Du har svært ved at udtrykke dine grænser
  • Du involverer dig for meget i andres problemer
  • Du påtager dig ansvaret for andres trivsel
  • Du er afhængig af at andres synes godt om dig
  • Du oplever ofte du bliver taget for givet
  • Du oplever andre ikke har respekt for dig
  • Du deler for meget ud af dig selv
  • Du siger ja til begivenheder, du egentlig ikke har lyst til
  • Du udtrykker ikke dine holdninger og behov
  • Du har det svært med dine relationer

 

At sætte personlige grænser er nemmere sagt end gjort

Når dine personlige grænser bliver overtrådt, vil du føle det som et fysisk eller psykisk overgreb, som er meget ubehageligt at opleve. Derfor handler det at sætte personlige grænser om at værne og beskytte dig selv. At stå ved de behov, følelse og holdninger du har. Men for mange er det nemmere sagt end gjort.

Det som gør det svært er, at du tvivler på dit værd og de rettigheder, du som menneske har. Frygten for afvisning og angsten for ikke at være god nok, er årsagen til, at det er svært at sætte grænser. Dit selvværd, din historie, dine mønstre og overbevisninger påvirker, om du er god eller dårlig til at sætte grænser. Uanset hvad,  kan alle lære at sætte sunde personlige grænser. Det kræver blot bevidsthed og øvelse.

Læs også: 10 tips til et bedre selvværd

Hvad er sunde personlige grænser?

Sunde personlige grænser er, når du står ved dig selv og dit værd. Når du står ved dine holdninger, tanker, følelser og ikke går på kompromis med dine værdier. Dine værdier er kernen af, hvem du er, og den du ønsker at være med respekt for dig selv og er fundamentet for dine personlige grænser. At have sunde personlige grænser er, når du er i stand til at sige “nej” til andre, når det du bliver bedt om ikke stemmer overens med dine værdier, tanker, følelser og holdninger. Men det handler ikke kun om dine egne grænser, det handler i lige så høj grad om at respektere andres grænser.

Jo højere selvværd du har, jo lettere vil det være for dig at have kontakt til dine personlige grænser. Da alle mennesker har forskellige personlige grænser, kan ingen gætte sig til, hvad en anden persons grænser er, og du kan derfor nemt og uforvarent komme til at overskride dem. Derfor er kommunikation alfa omega for at opretholde din egen og andres personlige grænser.

 

Sådan sætter du dine personlige grænser

Uanset om du har let eller svært ved at sætte dine personlige grænser, er der én afgørende faktor for at være tro mod dine personlige grænser. Nemlig at kommunikere dine grænser til andre på en konstruktiv måde. Hvis du ikke kommunikerer dine grænser, kan andre ubevidst eller bevidst komme til at overskride dem. Når du kommunikerer dine personlige grænser til andre, vil du opleve, at det ikke er alle der forstår dem eller bryder sig om dem. Men en ting er sikkert. Hvis du ikke udtrykker dine personlige grænser, vil de med stor sandsynlighed blive overtrådt. At sætte sine personlige grænser kræver mod. Mod til at stå ved dig selv og kommunikere grænserne på en konstruktiv måde.

For at kunne kommunikere dine grænser på en konstruktiv måde, skal du være bevidst om dine rettigheder som menneske. De rettigheder vil hjælpe dig til at støtte dig, når du står i situationer, hvor du begynder at tvivle på dig selv.

Du har altid ret til at være hele dig og blive hørt. Det betyder ikke, at du vil blive mødt med enighed eller forståelse for dine meninger, følelse eller behov. Men du har ret til at blive respekteret for den, du er. Hvis nogle vælger at overskride dine personlige grænser og ikke respekterer dig, skal du tage afstand fra dem. Vid, at ingen har ret til at overskride dine personlige grænser – lige så lidt som du har ret til at overskride andres.

 

Alle har ret til sine personlige grænser

  1. Du har altid ret til at udtrykke dine meninger
  2. Du har altid ret til at udtrykke dine følelse og behov
  3. Du har altid ret til at gå efter dine drømme og ønsker
  4. Du har altid ret til at prioritere og vælge hvad du bruger din tid til
  5. Du har altid ret til at sige nej
  6. Du har altid ret til at bede andre om hjælp
  7. Du har altid ret til at bede om informationer
  8. Du har altid ret til at begå fejl
  9. Du har altid ret til at bestemme over dig selv
  10. Du har altid ret til at forholde dig til andre uden at være afhængig af deres anerkendelse

 

Sådan siger du nej og sætter personlige grænser

Kommunikation er vigtigste redskab i at sige “nej” og sætte dine personlige grænser. Den bedste måde at kommunikere dine grænser på er med udgangspunktet: 

JEG ER OK – DU ER OK.

Det skaber en ligeværdig kommunikation og gør det lettere for dig at få italesat dine personlige grænser. 

Her får du de to vigtigste redskaber til at sætte dine personlige grænser, som du kan implementere med det samme.

1. Kommunikation: Beskriv – Udtryk – Specificer – Konsekvens

  • Beskriv den situation, der er opstået eller den andens adfærd, som du oplever er grænseoverskridende. Gør det objektivt og uden at dømme. Start din sætning med: Når du….
  • Udtryk din oplevelse. Tag udgangspunkt i dig selv og forklar, hvad situationen eller adfærden gør ved dig. F.eks. Jeg føler… Jeg oplever….
  • Specificer den ændring du gerne vil bede om. Specificer det, som du godt kunne tænke dig den anden ændrede på i sin adfærd. F.eks. Jeg vil gerne bede dig om…
  • Konsekvens positiv/negativ. Giv udtryk for, hvad den positive konsekvens eller udbytte vil være, hvis den anden er enig i at imødekomme dit ønske. Giv udtryk for den negative konsekvens, hvis den anden ikke møder dig og ønsker at ændre sin adfærd.

Lad mig komme med et eksempel. Forestil dig en situation, hvor du føler dine personlige grænser bliver overtrådt, fordi din chef dagligt giver dig ekstra opgaver uden at spørge dig først. Her kan din kommunikation til din chef være som følgende:

Når du pålægger mig ekstra opgaver uden at spørge mig først (Beskriv), føler jeg det er respektløst over for mig, min arbejdsindsats og min tid (Udtryk). Jeg vil gerne bede dig om fremover at spørge mig først, så jeg bedre kan planlægge min tid og skabe bedre kvalitet i mine arbejdsopgaver (Specificer). Hvis du ikke spørger mig først, skal du vide at jeg fremover ikke kommer til at løse opgaverne, medmindre du spørger, så jeg kan planlægge om jeg har tid til dem og yde et bedre stykke arbejde (Konsekvens).

 

2. Replay dine personlige grænser:

Nogle gange vil du opleve at andre forsøger at presse dig til noget og ikke respekterer, når du siger “nej”. Det er her, det kan føles ekstra svært at sige fra og sætte dine grænser. Denne replay teknik er meget enkel og utrolig effektiv. Når andre ikke respekterer dit “nej”, så skal du vide at andre har ikke krav til at få en forklaring på, hvorfor du siger fra. Hvis du begynder at forklare, hvorfor du sætter dine grænser, vil du føle, at du skal forsvare dig, og det vil være svært for dig at stå fast.

Derfor skal din kommunikation være så kort som muligt og inkludere REPLAY teknikken. Når du siger fra og siger: “Nej det kan jeg ikke”, så undlad at fortælle hvorfor. Hvis de stiller spørgsmål som: Hvorfor kan du ikke? eller“Det kan du da godt lige gøre”, skal du bruge REPLAY teknikken, som betyder, du blot gentager det, du lige sagde….”Nej det kan jeg ikke” eller“Det kan jeg bare ikke”. Bliv ved med at gentage samme sætning, indtil modparten accepterer dit nej. Det kan føles kunstigt og uvant de første gange, du bruger denne teknik, men den virker. Du vil udvise selvrespekt og ikke mindst vil andre respektere dig for at stå ved dine personlige grænser.

 

Kom i gang med at sætte dine personlige grænser

Hvis du ikke sætter dine personlige grænser, risikerer du at leve et liv, hvor der ikke er plads til dig. Du føler dig kørt over, og føler dig ikke hørt. Det skaber frustrationer, og på sigt vil du føle, at du mister dig selv.

Så snart du begynder at lytte til dine personlige grænser og stå ved dem, vil du kunne være hele dig og få en bedre balance i dit liv og i dine relationer. Men det starter med dig. Det starter med, at du finder ind til dig selv, mærker hvad der er vigtigt for dig, og får sat ord på dine behov og ønsker i dit liv. Dine behov, følelser, ønsker og værdier er udgangspunktet for, at du kan sætte dine personlige grænser, så du kan leve et liv, hvor du skaber plads til at være dit autentiske dig.

 

Har du brug for hjælp til dine personlige grænser?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at mærke dine personlige grænser, så du kan leve dit liv som dit autentiske dig

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i 2022!