Personlige grænser – sådan siger du nej!

PERSONLIGE GRÆNSER – SÅDAN SIGER DU NEJ!

Personlige grænser er vigtige for dig som menneske at opretholde for at opnå balance og glæde i dit liv. Personlige grænser er de grænser og regler, du sætter for dig selv, som får dig til at føle mere tryg i at navigere i livet og i dine relationer. Men for at være i stand til at sætte dine personlige grænser, skal du kunne sige nej. Og det er her, det bliver svært for mange!

 

Når du har svært ved at sige fra

Når du har svært ved at sætte dine personlige grænser, vil du højst sandsynligt opleve nogle af nedenstående udfordringer:

  • Du har svært ved at mærke dig selv
  • Du har svært ved at udtrykke dine grænser
  • Du involverer dig for meget i andres problemer
  • Du påtager dig ansvaret for andres trivsel
  • Du er afhængig af, at andre synes godt om dig
  • Du oplever ofte, du bliver taget for givet
  • Du oplever, andre ikke har respekt for dig
  • Du deler for meget ud af dig selv
  • Du siger ja til begivenheder, du egentlig ikke har lyst til
  • Du udtrykker ikke dine holdninger og behov
  • Du har det svært med dine relationer

 

AT SÆTTE PERSONLIGE GRÆNSER ER NEMMERE SAGT END GJORT

Når dine personlige grænser bliver overtrådt, vil du føle det som et fysisk eller psykisk overgreb, som er meget ubehageligt at opleve. Derfor handler det om at sætte personlige grænser. Dine grænser handler om at værne om og beskytte dig selv. At stå ved de behov, følelser og holdninger du har. Men for mange mennesker er det nemmere sagt end gjort.

Det, som gør det svært, er, fordi dit manglende selvværd spænder ben for dig. Du tvivler på dig selv og på de rettigheder, du som menneske har. Frygten for afvisning og angsten for ikke at være god nok er årsagen til, at det er svært at sætte grænser. Ikke at sætte grænser og sige fra, kan overtid medføre udbrændthed. Dit selvværd, din historie, dine mønstre og overbevisninger påvirker, om du er god eller dårlig til at sætte grænser. Uanset hvad, kan alle lære at sætte sunde personlige grænser. Det kræver, du styrker troen på dig selv med bevidsthed og øvelse.

Læs også: 10 tips til et bedre selvværd

 

HVAD ER SUNDE PERSONLIGE GRÆNSER?

Sunde personlige grænser er, når du står ved dig selv og dit værd. Når du står ved dine holdninger, tanker, følelser og ikke går på kompromis med dine værdier. Dine værdier er kernen af, hvem du er og den du ønsker at være med respekt for dig selv. Det er fundamentet for dine personlige grænser. At have sunde personlige grænser er, når du er i stand til at sige “nej” til andre og “ja” til dig selv. Det er, når du lytter til dine værdier, din intuition, tanker, følelser og holdninger. Og står ved dig selv.

Det, at stå ved dig selv og dine grænser, er ikke egoistisk. Så længe du både respekterer dine egne grænser, men i lige så høj grad respektere andres grænser.

Jo højere selvtillid og selvværd du har, jo lettere vil det være for dig at have kontakt til dine personlige grænser. Da alle mennesker har forskellige personlige grænser, kan ingen gætte sig til, hvad en anden persons grænser er, og du kan derfor nemt og uforvarende komme til at overskride dem. Derfor er kommunikation alfa og omega for at opretholde din egne og andres personlige grænser.

 

SÅDAN SÆTTER DU DINE PERSONLIGE GRÆNSER

Uanset om du har let eller svært ved at sætte dine personlige grænser, er der én afgørende faktor for at være tro mod dine personlige grænser. Nemlig at kommunikere dine grænser til andre på en konstruktiv måde. Hvis du ikke kommunikerer dine grænser, kan andre, ubevidst eller bevidst, komme til at overskride dem. Når du kommunikerer dine personlige grænser til andre, vil du opleve, at det ikke er alle, der forstår dem eller bryder sig om dem. Men en ting er sikkert. Hvis du ikke udtrykker dine personlige grænser, vil de med stor sandsynlighed blive overtrådt. At sætte sine personlige grænser kræver mod. Mod til at stå ved dig selv og kommunikere grænserne på en konstruktiv måde.

For at kunne kommunikere dine grænser på en konstruktiv måde, skal du være bevidst om dine rettigheder som menneske. De rettigheder vil hjælpe dig til at støtte dig, når du står i situationer, hvor du begynder at tvivle på dig selv.

Du har altid ret til at være hele dig og blive hørt. Det betyder ikke, at du vil blive mødt med enighed eller forståelse for dine meninger, følelse eller behov. Men du har ret til at blive respekteret for den, du er. Hvis nogle vælger at overskride dine personlige grænser og ikke respekterer dig, skal du tage afstand fra dem. Vid, at ingen har ret til at overskride dine personlige grænser – lige så lidt som du har ret til at overskride andres.

Læs også: Identitet – Hvem er jeg, og hvad vil jeg i mit liv?

 

ALLE HAR RET TIL SINE PERSONLIGE GRÆNSER

  1. Du har altid ret til at udtrykke dine meninger
  2. Du har altid ret til at udtrykke dine følelse og behov
  3. Du har altid ret til at gå efter dine drømme og ønsker
  4. Du har altid ret til at prioritere og vælge, hvad du bruger din tid til
  5. Du har altid ret til at sige nej
  6. Du har altid ret til at bede andre om hjælp
  7. Du har altid ret til at bede om informationer
  8. Du har altid ret til at begå fejl
  9. Du har altid ret til at bestemme over dig selv
  10. Du har altid ret til at forholde dig til andre uden at være afhængig af deres anerkendelse

 

Læs også: 10 tegn på du har pleaser adfærd

 

SÅDAN SIGER DU NEJ OG SÆTTER PERSONLIGE GRÆNSER

Kommunikation er vigtigste redskab i at sige “nej” og sætte dine personlige grænser. Den bedste måde at kommunikere dine grænser på er med udgangspunktet:

JEG ER OK – DU ER OK.

Det skaber en ligeværdig kommunikation og gør det lettere for dig at få italesat dine personlige grænser.

Her får du de to vigtigste redskaber til at sætte dine personlige grænser, som du kan implementere med det samme.

 

1. Kommunikation: Beskriv – Udtryk – Specificer – Konsekvens

  • Beskriv den situation, der er opstået eller den andens adfærd, som du oplever er grænseoverskridende. Gør det objektivt og uden at dømme. Start din sætning med: Når du….
  • Udtryk din oplevelse. Tag udgangspunkt i dig selv og forklar, hvad situationen eller adfærden gør ved dig. F.eks. Jeg føler… Jeg oplever….
  • Specificér den ændring, du gerne vil bede om. Specificér det, som du godt kunne tænke dig den anden ændrede på i sin adfærd. F.eks. Jeg vil gerne bede dig om…
  • Konsekvens positiv/negativ. Giv udtryk for, hvad den positive konsekvens eller udbytte vil være, hvis den anden er enig i at imødekomme dit ønske. Giv udtryk for den negative konsekvens, hvis den anden ikke møder dig og ønsker at ændre sin adfærd.

Lad mig komme med et eksempel. Forestil dig en situation, hvor du føler dine personlige grænser bliver overtrådt, fordi din chef dagligt giver dig ekstra opgaver uden at spørge dig først. Her kan din kommunikation til din chef være som følgende:

Når du pålægger mig ekstra opgaver uden at spørge mig først (Beskriv), føler jeg, det er respektløst over for mig, min arbejdsindsats og min tid (Udtryk). Jeg vil gerne bede dig om fremover at spørge mig først, så jeg bedre kan planlægge min tid og skabe bedre kvalitet i mine arbejdsopgaver (Specificer). Hvis du ikke spørger mig først, skal du vide, at jeg fremover ikke kommer til at løse opgaverne, medmindre du spørger, så jeg kan planlægge, om jeg har tid til dem og yde et bedre stykke arbejde (Konsekvens).

 

2. Replay dine personlige grænser:

Nogle gange vil du opleve, at andre forsøger at presse dig til noget og ikke respekterer, når du siger “nej”. Det er her, det kan føles ekstra svært at sige fra og sætte dine grænser. Denne REPLAY-teknik er meget enkel og utrolig effektiv. Når andre ikke respekterer dit “nej”, så skal du vide, at andre har ikke krav til at få en forklaring på, hvorfor du siger fra. Hvis du begynder at forklare, hvorfor du sætter dine grænser, vil du føle, at du skal forsvare dig og det vil være svært for dig at stå fast.

Derfor skal din kommunikation være så kort som mulig og inkludere REPLAY-teknikken. Når du siger fra og siger: “Nej, det kan jeg ikke”, så undlad at fortælle hvorfor. Hvis de stiller spørgsmål, som: Hvorfor kan du ikke? eller “Det kan du da godt lige gøre”, skal du bruge REPLAY-teknikken, som betyder, du blot gentager det, du lige sagde….”Nej, det kan jeg ikke” eller “Det kan jeg bare ikke”. Bliv ved med at gentage samme sætning, indtil modparten accepterer dit nej. Det kan føles kunstigt og uvant de første gange, du bruger denne teknik, men den virker. Du vil udvise respekt for dig selv. Og ikke mindst vil andre respektere dig for at stå ved dine grænser.

Læs også: Hvorfor dine negative tanker forhindrer dig i at handle på det du ønsker

 

KOM I GANG MED AT SÆTTE DINE PERSONLIGE GRÆNSER

Hvis du ikke sætter dine personlige grænser, risikerer du at leve et liv, hvor der ikke er plads til dig. Du føler dig nemt kørt over og på sigt vil du føle, at du mister dig selv. Glæden udebliver og i stedet vil du føle, at du er kørt fast i livet.

Så snart du begynder at lytte til dine personlige grænser og stå ved dem, vil du kunne være hele dig. Det vil smitte positivt af på dine relationer, dit privatliv, arbejdsliv og du vil blive i stand til at skabe en bedre work-life balance. Men det starter med dig. Det starter med, at du finder ind til dig selv og mærker, hvad der er vigtigt for dig. Du skal have sat ord på dine behov og ønsker i dit liv. Dine behov, følelser, ønsker og værdier er udgangspunktet for, at du kan sætte dine personlige grænser, så du kan leve et liv, hvor du skaber plads til at være dit autentiske dig.

Læs også: Stå stærkt i dig selv med en værdiafklaring

 

NB TIL STUDERENDE
Jeg er rigtig glad for at denne artikel bruges i undervisningsøjemed. Men jeg har desværre ikke mulighed for at besvare uddybende spørgsmål til skoleprojekter, da jeg får utrolig mange henvendelser. Jeg ønsker jer held og lykke. De bedste hilsner Charlotte Gade

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL DINE PERSONLIGE GRÆNSER?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at mærke dine personlige grænser, så du kan leve dit liv som dit autentiske dig.
Læs også:

Skille vej i livet

Læs også:

Sådan får du glæden tilbage