Manglende energi og overskud – 10 ting der virker!

Har du manglende energi og overskud og svært ved, at tage dig sammen til de ting du plejer at gøre, fordi du føler dig bare uoplagt? 

Når du oplever manglende energi og overskud, er det i mange situationer en kombination af stress og det, at din krop ikke får den kost eller søvn, som den har behov for. Her giver jeg dig 10 ting der virker, både på din fysiske og mentale tilstand, så du kan gå fra at være træt og uoplagt til at få din energi og overskud tilbage i hverdagen.

Det skal dog lige siges, at hvis du oplever det står på i over længere tid, er det altid en god idé at gå til lægen. Lægen kan undersøge dig for om, din krops ubalance skyldes en diagnose, som kræver en form for medicinsk eller lægelig behandling.

Artiklen fortsætter længere nede…

Manglende energi og overskud – 10 ting der virker!

  1. Kost: 

Hvis du spiser uregelmæssigt eller spiser for mange usunde kulhydrater, svinger dit blodsukker for meget. Det vil resultere i, at du bliver ramt af træthed og mangle energi i løbet af dagen. Derfor sørg for at spise 3-4 gange om dagen. Hellere flere små måltider fremfor få store. Sørg for hvert måltid består af de gode og sunde kulhydrater og fiber, som hjælper med at stabilisere dit blodsukker, så du har en stabil energi henover hele dagen.

  1. Motion:

Hvis du er hårdt ramt af stress, er fysisk hård træning ikke en god ide, da det blot vil aktivere stresshormonet i din krop og accelerere din stress. Men mild fysisk aktivitet er godt, for at få gang i blodomløbet og vil give dig mere energi. Selv en gåtur, en kort løbe eller cykeltur i hverdagen vil gøre underværker for din manglende energi og overskud. Både fysisk og mentalt.

  1. Søvn

Din søvn er vigtig for, at din krop kan lade op. Ligesom du lader din mobil telefon op, inden den løber tør for strøm. På samme måde hjælper søvnen din krop til at lade op. Hvis du har svært ved at falde i søvn, eller sover dårligt, er det vigtigt, du får opbygget nogle rutiner omkring din søvn, så vil den med tiden blive bedre. Jo mere udhvilet du er, jo mere overskud vil du opleve i din hverdag. Få 8 timers søvn og prøv at få opbygget en stabil rytme. Stå op og gå i seng samme tid. Sluk din telefon og tv, så kroppen ikke bliver generet af lyset og derfor hurtigere kan falde til ro.

  1. Bekymringstanker

Dine tanker skaber stress og dræner dig for energi og overskud. Det er videnskabeligt bevist at dine tanker påvirker din krop ned på celleniveau, både i negativ og positiv retning. Så når du føler dig overbebyrdet, vil du ofte overtænke situationer og blæse dem op i dine tanker, så en lille situation pludselig kan blive til et kæmpe problem i dit hovede og der er virkelig energidrænene.

Gør dette i stedet:

Stop dig selv og spørg: Er det virkelig et problem eller er det blot en tanke? Hvad er beviset for, at det er et problem? Lad os sige at du har glemt at betale din husleje for 7 dage siden, og du kommer i tanke om det på vej på arbejde. Straks ryger tankerne over på, hvor skrækkeligt det er, fordi I kan blive smidt ud af lejligheden pga brud på kontrakten. Se den tanker kan lynhurtig blive til et problem. Men er det sandt, at I bliver smidt ud, selvom du først får den betalt inden for de næste dage? Nej vel. Så det er blot en tanke, som du skal handle på. Det er ikke et problem. Ved at arbejde med dine katastrofetanker på denne måde, kan du hurtigt berolige kroppen og IKKE blive drænet for unødvendig energi.

Læs også: Sådan får du styr på overtænkning

Artiklen fortsætter under billedet…

Manglende energi og overskud velvære og glæde

  1. Ro

Når du oplever manglende energi og overskud, er det vigtigt, at du giver din krop ro. Meditation og yoga er et must for at få ro på både krop og sind. Så det er bare om at komme i gang. Ud over det, kan du i hverdagen sørge for at indsætte mere tid til eksempelvis morgenbadet eller morgenmaden, så du ikke skal stresse ud af døren. I løbet af en arbejdsdag er det en god idé at indlægge pauser, som giver dig ro, hvor du for eksempel går en tur med noget roligt musik i ørene, eller spis din frokost i et roligt lokale uden for mange mennesker og larm. Fokuser på alt hvad der for dig kan give ro, så du giver din en modvægt til din stressende hverdag fyldt med forpligtelser. Derved kan du skabe en balance for din krop og opnå, at du får mere overskud også mentalt.

  1. Fra negativ til positiv

Når du har negative tanker, er de med til at dræne dig for energi og overskud. Da dine tanker skaber dine følelser, og dine følelser skaber dine handlinger. Hver gang du har en negativ tanke og slår dig selv i hovedet, så vælg at vende det til noget positivt.

Negativitet giver manglende energi og overskud

For eksempel hvis du tænker en tanke som: Jeg kan ikke tage mig sammen til det, jeg burde gøre. Alle andre kan sagtens få gjort disse ting, ergo må der være noget galt med mig. Sådanne tanker kan skabe følelsen af frustration og dårligt humør, som får dig til at hanlde apatisk og ligger dig på sofaen resten af dagen.

Det du kan gøre i stedet. Så snart du får den negative tanke, så stop dig selv og sige det modsatte til dig selv. Selvom jeg lige nu ikke kan tage mig sammen til det, som jeg skal, er jeg god nok. Denne sætning vil skabe en positiv følelse i dig, som måske vil give dig lyst til at handle på nogle af de gøremål, som venter på dig. Eller det vil på den anden side give dig en accept af dig selv. En accept af, at du er OK selvom du ingen energi har, så du kan slappe af på sofaen med en ro i stedet for frustration.

  1. Skift Koffein ud med vand

Ja jeg er ked af at sige det men kaffe, te, cola og energidrikke er et quick fix, som tilfører energi lige her og nu, men sætter din stresset krop i alarmberedskab. Det vil påvirker din søvn i en negativ retning, og du vil opleve manglende energi og overskud. Hvis du skal stoppe med at indtage koffein, så gør det over en periode. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, kan du opleve at få hovedpine som symptom på at kroppen ikke får sit koffeinfix. Ind med masser af vand stedet. Vand er godt for hele dit kropsystem. Vand renser affaldstofferne ud, så den bedre kan optage vitaminer og mineraler, og derved tilføre kroppen mere energi og overskud.

  1. Værdier

Dine værdier former det liv, du lever. Uanset om du lever dine værdier bevidst eller ubevidst. Dine værdier er de følelser, som er vigtige for dig at prioritere i dit liv. De kommer sig til udtryk både igennem dine holdninger og din adfærd. Men ofte glemmer vi at justere vores værdier til, som er med til, at vi havner i situationer, der skaber stres og manglende energi og overskud i hverdagen. Derfor, for at få mere energi og overskud i dit liv, skal du kigge på de værdier, som du lever dit liv efter. Spørg dig selv: Hvilke værdier dræner dig for energi og overskud? Og hvilke værdier vil du invitere ind i dit liv for at opnå mere energi og overskud?

Læs også: Find dine personlige værdier og få livsglæde

  1. Lav en Juhuu liste

Lav en liste over alt det, du elsker at lave, som giver dig en følelse af at være i flow og tilfører dig energi og overskud. Det kan være, at du nyder at lave mad, læse en bog, strikke, bage, gå en tur, tegne, synge etc. En juhuu liste er lige som en To-do liste. Forskellen er blot en juhuu liste må kun være ting som du nyder at lave. Når du har lavet din juhuu liste, så hæng den op et synligt sted, hvor du har nemt adgang til den. Lav en aftale med dig selv, at du en gang om dagen som minimum skal lave en af de ting på din liste – også hvis det bare er i 5 min. At lave ting som gør dig glad giver dig energi og overskud!

  1. Ta ansvar

Det er dit liv og 100% dit ansvar! Ingen andres. Når du tager 100% ansvar for dit liv og resultaterne i dit liv, betyder det, at du accepterer det faktum, at du har styringen og bestemmer over alle de resultater, du opnår i dit liv. Intet i dit liv er andres skyld, fordi du har altid kontrol over, hvordan du reagerer på andres handlinger eller holdninger. Hvis du vil have mere energi og overskud i din hverdag, er det dit ansvar at handle på det. Dit ansvar at implementere disse 10 ting i din hverdag, uanset hvor svært det kan være eller hvilke undskyldninger, du kan have. Dit ansvar.

Sådan tager du ansvar:

Hver gang du kommer med en undskyldning for, at du ikke har de resultater, du ønsker, så spørg dig selv:  Det jeg gør lige nu, giver det mig mere energi og overskud?

Hvis dit svar er nej, så spørg dig selv: Hvad skal jeg gøre lige nu, for at tage 100 % ansvar for mit liv og min situation lige nu?

Klar på mere energi og overskud i din hverdag?

Når du oplever manglende energi og overskud i din hverdag, skal du vide at din fysik og psyke hænger sammen. Som du kan se på de 10 tips, er der forskellige ting, du kan tage fat i. Men det vigtigste er, at du tager dig selv seriøst og tager ansvar og handler på de ting, du kan se, vil gøre en forskel for dig.

Nu er det tid til at du handler

Det er ikke nok blot at læse de 10 tips – de implementerer jo ikke sig selv vel? Udvælg 3 af de 10 tips, som du vil starte med og lav en plan for den næste måned. Hvad vil du gøre? Hvornår vil du gøre det? Hvordan vil du huske dig selv på at gøre det?

Så er det bare om at komme i gang.

Rigtig god fornøjelse!

Vil du gå fra manglende energi og overskud til mere glæde og livskvalitet?

Hvis dit svar er ja, og du kan mærke, at det som spænder ben for dig er, at du føler, du har mistet dig selv. Uanset hvor meget du føler, at du kæmper for at leve op til alle hverdagens krav, føler du ikke du slår til. Så lad mig hjælpe dig, med at finde tilbage til dig selv, så du kan stå stærkt og gå fra manglende energi og overskud til at få mere glæde, energi og overskud i dit liv. Få en 15 min. GRATIS uforpligtende samtale, hvor vi tager en snak om, hvad du har brug for og hvordan jeg kan hjælpe dig.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i dit liv i 2021!