Stop tankemylder med disse 5 tips

Stop tankemylder! I denne artikel får du 5 gode tips til, at få din tankemylder under kontrol. Det er tips som du kan implementere med det samme i din hverdag. Men først er det vigtigt, at du forstår, hvad tankemylder er og hvorfor det er vigtigt for dig at du handler på din tankemylder, inden det får alvorlige konsekvenser. Jo før du vælger at tage din tankmylder alvorligt, jo hurtigere og nemmere er det for dig at slippe dem. Det kræver blot øvelse og en god portion tålmodighed.

 

Hvad er tankemylder?

Tankemylder er tanker, der bliver til bekymringer, som er formålsløse. Når tanker går til bekymringer, er det fordi vi tillægger tankerne en værdi. En værdi, som stammer fra vores opvækst, histore om os selv og erfaringer i livet.

Når du får tankemylder, føles det som om, at tankerne bare accelerer og dit hovede kommer ud af kontrol. 

Ofte starter tankemylder ud fra de følelser, der fylder meget i dig. Det kan være tanker som starter med: Hvorfor har jeg det, så dårligt? Eller mere selvbebrejdende tanker som: Hvad er der galt med mig? Jeg burde også tage mig sammen. Tanker der kan gå hen og blive katastoffetanker som: Hvad nu hvis jeg aldrig … så ender det med de værst tænkelige scenarier…

Hvad der trigger tankemylderet, og hvordan tankerne accelerer er individuelt fra person til person. Så der er ikke noget der er “normalt” eller “unormalt”.

Hvorfor tankemylder er skadeligt for din sundhed

Når tankemylder får fat i dig, går kroppen i alarmberedskab og sætter sig fysisk i kroppen. De fysiske symptomer kan være, at du oplever hjertebanken, åndedrættet bliver uregelmæssigt, kroppen spænder op eller du kan begynde at svede og ryste.

Typisk vil disse fysiske symptomer over længere tid resultere i nedenstående problemer, som du måske allerede oplever i større eller mindre grad:

  • Søvnproblemer
  • Depression
  • Angst
  • Stress
  • Manglende evne til at slappe af
  • Manglende energi og overskud
  • Manglende koncentrationsevne

At være påvirket af tankemylder, er en negativ spiral. Det vil ofte føles som at være fuldstændig magtesløs, som er utrolig ubehagelig følelse. Men det gode er, at du kan gøre noget ved din tankemylder, uanset hvad der har trigget den.

 

Årsager til vi får tankemylder

Alle mennesker har i mellem 60-90.000 tanker om dagen. Størstedelen af de mange tanker vi har, registrerer vi ikke, at vi har. De fleste tanker kommer og går uden vi tillægger dem nogle særlig betydning.

Formålet med vores tanker er kroppens måde at beskytte os på, så vi evner at være på forkant af eventuelle trusler, som sikrer vores overlevelse. Så ofte kommer tankemylder af tanker omkring en situation, som har fået lov til at vokse sig større. Og hvis først du kan genkende en eller flere af førnævnte symptomer som depression, stress, angst etc., er det svære at slippe fri for tankemylder. Det er kroppens overlevelsesmekanisme, som tror dine katastrofetanker er sande og blot prøver at beskytte dig.

Artiklen fortsætter efter billedet… Stop tankemylder

Stop tankemylder

Stop tankemylder med disse 5 tips

Der er flere metoder til at stoppe tankemylder, og det er en god i de at kombinere dem. Stop tankemylder kræver din fokus og tid. Det er vigtigt, at du er tålmodig med dig selv. Afhængig af hvor meget din tankemylder fylder i din hverdag, kan det være en nødvendighed at få professionel hjælp. Her kan det anbefales at lære at bruge metakognitive øvelser, som giver dig ro på dine tanker på kun 5-10 uger.

 

  1. Giv din tankemylder et sandhedstjek

Overordnet handler det om at identificere, dine tanker og bekymringers sandhed. Er der en reel sandhed i, at dine tanker kan medføre det, som du frygter, eller er det er formålsløse tanker, som blot kører derud af?

Sådan gør du:

  • Skriv alle dine tanker ned i en notesbog, telefon eller computer.
  • Verificer sandheden om dem. Spørg dig selv om, hvor sandsynligt det er, at din frygt vil ske på en skala fra 0-100%
  • Dem som er meget sandsynligt, skal du vælge at handle på, så du tager ansvar og kontrol over situationen.
  • De tanker som starter med: Hvad nu hvis…? Her skal du spørge dig selv: Hvad kan jeg så gøre hvis ( x ) sker? Hvad vil der så egentlig ske? Hvilken tanke kan være mere nyttig for dig at have?

 

  1. Afgræns dine tankemylder

For at dine tanker ikke skal fylde døgnet rundt, er det vigtigt, at du tager kontrol over dem. Stop tankemylder ved at afsætte et tidsrum, hvor du må tænke alle dine tanker og bekymringer til ende. Fx. Hver aften kl.19-20. Hver gang din tankemylder begynder uden for dette tidsrum, siger du kærligt til dig selv, at de tanker genoptager du i det aftale tidsrum. Hvis du er bange for, at der er “vigtige” tanker, som du måske vil glemme, så vid, hvis tanken er vigtig, skal den nok dukke op igen. Hvis den ikke er vigtig, er der ikke noget problem i, at du glemmer den. Så hav tillid til din hjerne godt kan fremkalde de tanker, som du føler er vigtige tanker.

 

  1. Tag kontrol over din tankemylder

Jeg oplever ofte når mine klienter kommer til mig med tankemylder, at de tror på at tankerne har kontrolen over dem. Men faktisk er det omvendt.

Du har tanker, men du er ikke dine tanker. Dine tanker er ikke i kontrol af dig, men du af dem.

Tanker opstår, men det betyder ikke, du skal gå ind i dem. Så snart du forstår, at det er dig, som kan tage kontrolen af dine tanker, er det første vigtige skridt for at arbejde dig ud af tankemylder. Du kan forestille dig, at dine tanker er som et tog, der kører non-stop. Det er dig som er i kontrol over, om du vælger at stå på toget eller blot observere toget køre forbi. Når du står på toget, svarer det til, at du går med dine tanker og bekymringer og giver dem plads. Når du tager kontrol, vælger du blot at observere tankerne uden at dykke ind i dem.

 

  1. Stop tankemylder ved at flytte dit fokus

En effektiv metode til at få styr på din tankemylder er ved at afbryde dine tanker, ved at flytte dit fokus. Det kan du gøre med enten mindfullness eller meditation. Du kan for eksempel lave en bodyscanning, hvor du fokuserer på en kropsdel ad gangen, hvor du mærker din krop. Du kan bruge dit åndedræt som fokus. Åndedrættet er et vigtigt element at bringe i spil, da tankemylder ofte gør, at du vil have en tendens til at trække vejret overfladisk. Så det at have fokus på dybe vejrtrækninger, er med til at skabe både en fysisk og en mental ro.

Hvis du har meget modstand på meditation, kan du vælge at lave en aktiv meditation, hvor du danser og bruger din krop i stedet for at sidde eller ligge ned. Her bevæger du dig med lukkede øjne til musikkens rytmer.

Der er mange typer for meditation og mindfullness, så det handler om at finde den metode som fungerer for dig. Der er adskillige apps og gratis Youtube videoer med guided meditationsøvelser. Så find en, der passer til dit temperament og personlighed.

 

  1. Fysisk aktivitet

Stop tankemylder med fysisk aktivitet. Det kan blot være en gåtur, yoga eller en løbetur. Hold fokus på dit åndedræt og kroppens bevægelse. Det giver en følelse af at tømme hovedet for tanker. Når du er aktiv så fokuser på hvert et skridt du tager, fokuser på dit åndedræt, din krop. Bare være i nuet. Det er nemmelig temmelig svært at koncentrere dig om din aktivitet, samtidig med at tankerne fylder.

Fysisk aktivitet virker afstressende og samtidig giver det dig en god følelse i kroppen, som påvirker din energi og humør i en positiv retning. Stop tankemylder med fysisk aktivitet ikke kun i nuet, men bonus er, at det også hjælper på din fysiske og mentale sundhed på den lange bane.

 

Stop tankemylder i dag

Det er vigtigt at du tager dig selv seriøst og gør noget ved din tankemylder. Du skal dog huske på, at det tager tid og kræver en indsats. Så øvelse gør mester. Husk, du vil altid have tanker…Men ved at du vælger at tage kontrol over dem, kan du genfinde glæde og ro i dit liv.

Det kan være svært at gøre alene, og ofte vil det tage længere tid, at gøre på egen hånd. Så derfor er det en god ide at få hjælp fra en professionel, som kan give dig de rette teknikker og støtte. 

Jeg har hjulpet mange klienter, som er gået fra 10-15 timer dagligt tankemylder til kun 0-1 timers tankemylder dagligt på rekordtid gennem metakognitiv terapi. De lærte at tage kontrol over deres tankemylder på 5-10 uger og fik energien og glæden tilbage i deres liv.

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT FÅ SAT EN STOPPER FOR TANKEMYLDER?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation og hvordan jeg som stresscoach kan hjælpe dig med at få ro på dine tanker på 5-10 uger.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i dit liv i 2021!