Jeg er ikke glad mere

Denne følelse kan vi alle opleve i forskellige perioder i vores liv. Hvis du kan genkende følelse af – Jeg er ikke glad mere – føler du dig måske fastlåst og har en følelse af utilfreds, der har opbygget sig over længere tid. Du føler dig måske energiforladt, tung i kroppen eller har ondt i maven eller ondt i hovedet, og du kan måske slet ikke finde overskud til de ting, som normalt plejer at give dig glæde.

Her er det vigtigt, at du stopper op og kigger på dit liv.

Hvad har gjort du har mistet glæden i dit liv?

Du bliver nød til at identificere, hvad der har skabt de negative følelser, du har i dig. Er det en bestemt situation som er årsagen? Eller er det noget, der har bygget sig op over længere tid?

Ofte oplever jeg, at når mine klienter kommer til mig og siger: “Jeg er ikke glad mere”, viser det sig, at der som oftest er en primær årsag til den manglende glæde, er opstået over tid. 

Når de genfortæller den sidste lange periode i deres liv, handler det om, at de ikke føler de slår til. De har en følelse af, at alle vil have en bid af dem, og de kæmper for at være der for alle andre, så godt de nu kan. Hvilket gør at de føler, det er de ydre omstændigheder, som styrer deres liv – og ikke dem selv.

Problemet er, at de har nedprioriteret sig selv – i alt alt for lang tid og har mistet kontakten til sig selv.De har været så fokuseret på at tilgodese andres behov, at de har glemt sig selv undervejs. Måske du kan genkende det fra dig selv?

For at genfinde glæden i dit liv, kræver det at du genfinder dig selv

Du er nød til at begynde at tage udgangspunkt i dig selv og dine behov, før du tænker på andres behov. For når du har mistet dig selv, har du højst sandsynlig en kerneoverbevisning om dig selv, som ikke gavner dig. 

Identificer dine negative overbevisninger

Så første skridt er at identificere, hvad din negtaive hæmmende overbevisninger er. 

Det kan for eksempel være, at andre er vigtigere end dig. Og hvis du skal tænker på dig selv først, er du egoistisk. Det er en negativ og hæmmende overbevisning, som ikke gavner dig. Istedet skal du arbejde på at ændre dit syn på dig selv.

Start med at skrive alle dine negative tanker ned om dig selv. Hvad tror du på om dig selv eller hvad siger du om dig selv? Fx. jeg er ikke god nok, medmindre jeg gør alting perfekt. Jeg er kun værdifuld og værd at elske hvis jeg pleaser andre etc.

Omformuler de negative sætninger til positive sætninger

Når du har identificere dine negative tanker om dig selv, så prøv at se på de tanker, du har skrevet ned. Se realistisk på dem, og spørg dig selv: Er de virkelig sande? Forestil dig, at det var dit barn eller et nært familiemedlem, der tænkte sådan om sig selv. Hvad ville du sige til ham/hende, så han/hun kan se sig selv med mere realistiske øjne?Vend det nu om og spørg dig selv: Hvad kan du sige til dig selv istedet? Omformuler nu de negative sætninger til positive sætninger.

Fx. Jeg er ikke god nok, medmindre jeg gør alting perfekt. Kan lyde sådan her: Jeg er god nok, også selvom jeg laver fejl. Eller: Jeg er kun værdifuld og værd at elske, hvis jeg pleaser andre. Kan lyde sådan her: Jeg er værdifuld og elskværdig, selvom jeg ikke er det for andre hele tiden.

Husk at arbejde med sine hæmmende overbevisninger tager tid og skal tages seriøst, for at du kan ændre dit kritiske syn på dig selv.

Sådan går du fra “Jeg er ikke glad mere” til at få du glæden ind i dit liv igen

Udover at arbejde med dine hæmmende overbevisninger, er det vigtigt, at du begynder at implementere de ting i dit liv, der skaber glæde for dig. Måske tænker du lige nu, jamen der er intet, jeg kan føle glæde ved. Så er det helt ok. Men det du så kan gøre er, at lave en liste over ting, du normalt har holdt af at lave, som har givet dig følelsen af glæde.

Brainstorming

Sæt dig ned og lav en brainstorming over alt – stort som småt – som har givet dig glæde. Fx. samvær med specifikke mennesker, gå en tur, synge, tegne, strikke, bage, kigge ud over vandet etc.

Prioritering

Når du har lavet din liste, skal du vælge et par af de ting ud, som du nu vil sætte fokus på at genindføre i din hverdag. Det er vigtigt at du prioriterer tid til dem, så derfor vil det være en god idé at sætte tid af i din kalender, så du tager det ligeså alvorligt, som andre vigtige ting i dit liv. 

Læs også: Hvad skal jeg med mit liv?

Har du brug for hjælp til at genfinde glæden i dit liv?

Så få en 15 min. GRATIS uforpligtende samtale, om hvad din situation er og hvordan jeg kan hjælpe dig med at genfinde glæden i dit liv, så du får overskud og energi til, at gøre endu mere af det, som gør dig godt i dit liv.

Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i dit liv i 2021!