5 tegn på stress du bare ikke må overse!

Flere og flere mennesker bliver ramt af stress. Det er først når man har oplevet stress på egen krop, man faktisk forstår, hvad det vil sige. Men sådan behøver det ikke at være. Her giver jeg dig 5 tegn på stress, du skal være opmærksom på.

Den klassiske sætning du vil høre fra de fleste, der er ramt af stress, og som du måske kender fra dig selv er:

“Jeg skal bare lige have næste deadline overstået, så bliver det hele meget bedre…” 

Det var den sætning, jeg fortalte mig selv måned efter måned, år efter år – indtil jeg indså, at stressen havde ramt mig og havde mig i et jerngreb.

 

Mit liv tog en 360 graders vending

Fra den ene dag til den anden vågnede jeg en morgen og kunne ikke komme ud af sengen. Jeg kunne ikke røre mig uden det føltes som 100 knive gennemborede min ryg og mit ene ben blev lammet for en periode. Diagnosen: Jeg havde fået en diskusprolaps. Jeg havde presset min krop til det yderste og ignoreret alle 5 tegn på stress. Min krop sagde fra, den var blevet overbelastet og kunne ikke mere.

Efter en operation og en længere sygemelding gik det op for mig, at noget skulle ske. Den lange sygemelding gjorde, at jeg fik ro til at få kontakt med mig selv, og jeg blev klar over, at jeg ikke kunne fortsætte, som jeg hidtil havde gjort. Jeg var nød til at begynde at lytte til mig selv og finde ind til mine personlige værdier, så jeg kunne finde en balance i mit liv. En balance mellem krav og ressourcer, samt lære at stå stærkt i mig selv, så jeg kunne sige fra.

På 3 måneder gik jeg fra kæresten, huset, katten, solgte bilen og sagde mit godt betalte job op for at forfølge mine drømme og værdier. Det blev starten på et eventyr med mange rejser rundt i verden, for derefter at skifte karrieren ud med livet som selvstændig. Siden har stress ikke været en del af mit liv.

 

Hvorfor bliver vi ramt af stress?

Der kan være flere årsager til at vi rammes af stress og i manges tilfælde, stammer stressen grundet arbejdet.

Typisk handler det om:

  • at arbejdspresset er for stort i forhold til vores ressourcer
  • arbejdsmiljøet er psykisk dårligt med mobning, dårlig omgangstone eller dårlig kommunikation
  • uoverenstemmelse med vores personlige værdier.

Uanset hvad stressen kommer sig af, er der en fællesnævner for den bagvedliggende årsag…..det handler om, at du har glemt at lytte. Lytte til din krops signaler og mærke dig selv. Det var præcis det, jeg erfarede på egen krop!

 

5 tegn på stress du ikke må overse!

 

  1. Humøret ændrer sig. Du bliver kort for hovedet. Du er irritabel og i dårligt humør – uden nødvendigvis nogen grund.
  2. Søvnen ændrer sig. Du får for lidt søvn. Ofte har du svært ved at sove, da tankerne kører rundt om alt det, du skal eller bør gøre.
  3. Kosten ændrer sig. Du har ikke overskud til at lave lækker og sund mad. I stedet får du et overforbrug af sukker og hurtige kulhydrater. Kroppen har brug for energi og forsøger at kompensere for den manglende søvn, du burde have fået.
  4. Hukommelsen svigter og du bliver mere distræt. Du glemmer vigtige aftaler eller samtaler, som lige har fundet sted og du har svært ved at koncentrere dig.
  5. Smerter i kroppen. Det kan være trykken for brystet eller decideret sygdom, da immunforsvaret er svækket.

 

5 tegn på stress og hvad så?

For at slippe ud af stressens jernegreb, bliver du nød til at begynde at lytte til de 5 tegn på stress og tage dem seriøst.

Du skal tage ansvaret hjem til dig selv.

Hvis du er udfordret på din arbejdsplads med et stor arbejdspress eller dårligt arbejdsmiljø, er det vigtigt, at du finder ud af at sætte en grænse og sige fra, så du kan komme ud af stressens jerngreb.

I dag hører jeg mange af mine klienter sige: “Jamen det er jo min chef/kollegas skyld at arbejdspresset er så stort…” Og ja det kan de have ret i…

Men du har altid et valg – DU har altid valget og retten til at sige fra. Sige nej til de ekstra opgaver chefen kommer med. Sige fra overfor kollegaen der taler nedladende til dig eller holder dig ude for fællesskabet. DU kan sige fra over for det arbejde eller den hverdag, der ikke er i overenstemmelse med dine værdier. 

 

Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad og hvornår er det, at arbejdspresset bliver for stort, eller arbejdsmiljøet er dårligt for mig?
  • Hvor og hvordan kan jeg sige fra?
  • Hvem kan støtte mig? 

 

Du bliver nød til at ændre kurs og lære at lytte til dig selv, så du kan sørge for der er balance imellem de krav du oplever og dine egen personlige ressourcer. Først når du tager ansvar for dig selv og siger fra til omverden, vil du kunne komme ud af stressens jerngreb.

 

Har du brug for hjælp til at komme ud af en hverdag med stress og fastlåsthed, og i stedet skabe et liv fyldt med glæde, ro og frihed? Så står jeg gerne klar til at hjælpe dig med et coachingforløb. Hvorfor? Fordi jeg selv har været der. Læs mere her om hvordan jeg kan hjælpe dig.