5 tegn på stress du bare ikke må overse!

Flere og flere mennesker bliver ramt af stress. Det er først når man har oplevet stress på egen krop, man faktisk forstår, hvad det vil sige. Men sådan behøver det ikke at være. Her giver jeg dig 5 tegn på stress, du skal være opmærksom på.

Den klassiske sætning jeg hører fra de fleste mennesker inklusiv mine klienter, der er ramt af stress, og som du måske kender fra dig selv er:

“Jeg skal bare lige have næste deadline overstået, så bliver det hele meget bedre…” 

Det var også den sætning, jeg fortalte mig selv måned efter måned, år efter år – indtil jeg indså, at stressen havde ramt mig og havde mig i et jerngreb.

 

Mit liv tog en 360 graders vending

Fra den ene dag til den anden vågnede jeg en morgen og kunne ikke komme ud af sengen. Jeg kunne ikke røre mig, uden det føltes som 100 knive gennemborede min ryg, og mit ene ben blev lammet for en periode. Diagnosen: Jeg havde fået en diskusprolaps. Jeg havde presset min krop til det yderste og ignoreret alle 5 tegn på stress. Min krop sagde fra. Den var blevet overbelastet og kunne ikke mere.

Efter en operation og en længere sygemelding gik det op for mig, at noget skulle ske. Den lange sygemelding gjorde, at jeg fik ro til at få kontakt med mig selv, og jeg blev klar over, at jeg ikke kunne fortsætte, som jeg hidtil havde gjort. Jeg var nød til at begynde at lytte til mig selv og finde ind til mine personlige værdier, så jeg kunne finde en balance i mit liv. En balance mellem krav og ressourcer.

Jeg valgte at gøre op med alt i mit liv. På 3 måneder gik jeg fra kæresten, huset, katten, solgte bilen og sagde mit godt betalte job op for at lægge min livsstil om. Jeg blev klar over, at jeg havde forsøgt at leve mit liv efter det, andre anså for at være det “rigtige”. I stedet begyndte jeg at forfølge mine egne værdier og være tro mod mig selv. Det blev starten på et eventyr med mange rejser rundt i verden, for derefter at skifte karrieren ud med livet som selvstændig. Siden har stress ikke været en del af mit liv, fordi jeg har lært at lytte til min krop og de 5 tegn på stress.

 

Hvorfor bliver vi ramt af stress?

Der kan være flere årsager til, at vi rammes af stress, og i manges tilfælde stammer stress grundet vores arbejde.

Typisk handler det om:

  • at arbejdspresset er for stort i forhold til vores ressourcer
  • arbejdsmiljøet er psykisk dårligt med mobning, dårlig omgangstone eller dårlig kommunikation
  • uoverenstemmelse med vores personlige værdier.

Forskellige studier i hele verden tyder på, at når vi mentalt er overbelastet og stresset over længere tid, reagerer kroppen med psykiske og fysiske symptomer. Når vi er stresset går kroppen i kæmp, flygt eller frys tilstand og frigiver kortisol i kroppen, som er et stresshormon. Det er i sig selv en god mekanisme, da det hjælper vores krop til at overleve i faretruende situationer. Problemet opstår, når det er langvarig eller gentagen aktivering af stresshormonet, da det vil skabe fysiske og psykiske forstyrelser i kroppen.

Uanset hvad stressen kommer sig af, er der en fællesnævner for den bagvedliggende årsag…..det handler nemlig om, at du har glemt at lytte. Lytte til din krops signaler og mærke dig selv. Det var præcis det, jeg erfarede på egen krop!

 

5 tegn på stress du ikke må overse!

Her er de 5 tegn på stress – symptomer på at du er overbelastet: 

  1. Humøret ændrer sig. Du bliver kort for hovedet. Du er irritabel og i dårligt humør – uden nødvendigvis nogen grund.
  2. Søvnen ændrer sig. Du får for lidt søvn. Ofte har du svært ved at sove, da tankerne kører rundt om alt det, du skal eller bør gøre.
  3. Kosten ændrer sig. Du har ikke overskud til at lave lækker og sund mad. I stedet får du et overforbrug af sukker og hurtige kulhydrater. Kroppen har brug for energi og forsøger at kompensere for den manglende søvn, du burde have fået.
  4. Hukommelsen svigter og du bliver mere distræt. Du glemmer vigtige aftaler eller samtaler, som lige har fundet sted, og du har svært ved at koncentrere dig.
  5. Smerter i kroppen. Det kan være trykken for brystet eller decideret sygdom, da immunforsvaret er svækket.

Læs også: Langvarig stress symptomer – sådan undgår du dem

 

5 tegn på stress og hvad så?

For at slippe ud af stressens jernegreb, bliver du nød til at begynde at lytte til de 5 tegn på stress og tage dem seriøst. Stressymptomer er din krops måde at hjælpe dig på og signalere, at du kører dig selv for hårdt.

Hvis du er udfordret på din arbejdsplads med et for stort arbejdspres eller dårligt arbejdsmiljø, er det vigtigt, at du finder ud af at sætte en grænse og sige fra, så du kan komme ud af stressens jerngreb.

Jeg oplever mange af mine klienters frustration i deres arbejdsliv og de har svært ved at se sig ud af det, med kommenterer som: “Jamen det er jo min chefs skyld at arbejdspresset er så stort”. Og ja, det kan de have fuldstændig ret i… Men du har altid et valg – DU har altid valget og retten til at sige fra. Sige nej til de ekstra opgaver chefen kommer med. Sige fra overfor kollegaen, der taler nedladende til dig eller holder dig ude for fællesskabet. DU kan sige fra over for det arbejde eller den hverdag, der ikke er i overenstemmelse med dine værdier. Her kan det hjælpe dig med at komme tilbage til dig selv, og få klargjort hvad dine personlige værdier er, og få dem frem i lyset med en værdiafklaring, så du kan tage lederskabet af dit liv.

Stresset? Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad er det, som gør mig stresset? ( Er det for eksempel  arbejdspresset er for stort eller arbejdsmiljøet er dårligt for mig?)
  • Hvorfor er det svært for mig at sige fra, hvad er det som jeg frygter vil ske?
  • Hvis jeg skal være tro mod mig selv og ikke gå ned med stress, hvad bliver jeg så nød til at gøre?
  • Hvad eller hvem kan støtte mig? 

Du bliver nød til at ændre kurs og lære at lytte til dig selv, så du kan sørge for, at der er en balance imellem de krav, du oplever fra omverden og dig selv, kontra dine personlige ressourcer. Du bliver nød til at sætte dine personlige grænser og lære at sige fra. Først når du tager ansvar for dig selv og siger fra til omverden, vil du kunne komme ud af stressens jerngreb. Og ja, jeg ved det er nemmere sagt end gjort. Men jeg ved det kan lade sig gøre med de rette værktøjer.

Læs også: Personlige grænser – Sådan siger NEJ!

 

Har du brug for hjælp til at bryde stressens jerngreb ?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at gå fra stress til en hverdag og arbejdsliv med glæde og overskud.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide