8 gode vaner til en bedre hverdag

Når hverdagen bare kører sin gang, kan det være svært at følge med og føle en egentlig glæde. Dagene ligner hinanden, og den går mere op i praktik og at få det hele til at hænge sammen.

Derfor er det vigtigt at stoppe op og bryde hverdagens trummerum.

Gode vaner til en bedre hverdag, er vigtigt at få indført. Det vil nemlig hjælpe dig med at mærke du lever, øge dit nærvær og føle glæden i hverdagen.

8 gode vaner til en bedre hverdag istedet for sovs og kartofler

Disse 8 gode vaner til en bedre hverdag, er vaner jeg selv bruger i min hverdag. Ikke alle på en gang. Men gode vaner jeg hiver frem når, der er gået lidt for meget sovs og kartofler i den.

Det kan gøres ret let, og nogle af dem kan gøres med humor.  Jeg går og hygger mig med mange af dem. Specielt når ændringerne går ud over min mand, uden han kender baggrunden for dem. Det kan være jeg bruger vane 1 og går all in. Eller jeg bruger vane 3 og tager hans faste siddeplads ved spisebordet. Det er lidt stramt for ham, men med lidt humor, lukker det op for en sjov og anderledes aften ved spisebordet.

8 gode vaner til en bedre hverdag

1.GØR NOGET UD AF DIG SELV

Det kan være fristende bare at lukke øjnene og tage det samme tøj på, du har haft det godt i det sidste stykke tid. Men prøv lige at gøre lidt ekstra ud af dig selv om morgenen, inden du skal på arbejde. Eller en søndag hvor du plejer at tage din “søndags-afslapnings-uniform” på, så klæd dig lækkert. Find en kjole frem du muligvis kun vil bruge til særlige anledninger, eller sæt håret på en ny måde. Ta’ det lækreste eller frækkeste undertøj på, du har i skuffen. Find hele makeup-skattekisten frem og dul dig op. Jeg lover dig, at du vil få en skøn følelse af bare at være lækker og dejlig. Og nyd dine omgivelsers kommentar – Hvis de spørger dig, hvorfor du er dressed up, så svar med stolthed i stemmen – because i am worth it 😉

2.LÆR NOGET NYT

Når vi lærer noget nyt, udvider vi vores horisont. Kast dig over et emne der interesserer dig, eller vælg et emne du intet ved noget om. Hør en podcast, se en youtube video, læs en bog, se en dokumentarfilm eller gå til et foredrag. Ud over at du vil føle en kæmpe tilfredsstillelse, udvikler du dig både menneskeligt og fagligt.

3.KOM UD AF COMFORT ZONEN

Gør noget du ikke plejer at gøre. Eller gør de ting, som du plejer at gøre på en anden måde. Hvad oplever du i dit liv, som du er bange for? Er der noget på jobbet, som du plejer at undgå, fordi du er bange for at virke dum eller ikke være dygtig nok? Så tag stafetten og kast dig ud i det. Når vi kommer ud af vores comfort zone – og gør noget ekstraordinært, noget du frygter, er det der, du får et kick og føler du lykkes. Du kan mærke dig selv og udvikler dig.

Det kan også være mindre ting, som at starte en samtale med en du ikke kender eller smile til en fremmed på gaden. Eller en af de små banale ting i hverdagen som at børste tænder med venstre hånd (hvis du normalt gør det med højre hånd). Hvis I har faste siddepladser på jobbet eller derhjemme, så beslut dig for at sætte dig på en andens plads. Blot det at ændre på nogle små vaner derhjemme, altså de ting du gør pr.automatik, vil du pludselig blive opmærksom på dem og blive mere nærværende. Det er altsammen med til at ryste lidt op i hverdagen og skabe små som store glæder.

4.RED DIN SENG 

Måske gør du det allerede uden at tænke over det, og måske sidder du og tænker ”det er da en mærkeligt vane at sætte på listen”. Men faktum er, at starte dagen med at rede sin seng, har to gode egenskaber. For det første, er det bare rart at se på en seng der er redt, og den ser selvfølgelig indbydende ud, når du skal i seng om aftenen. For det andet. Det at du starter dagen med at gøre en simpel ting som at rede din seng, har en psykologisk virkning. At du allerede har gjort en lille ting som det første om morgenen, gør at resten af dagens gøremål føles mere naturlige. Du skal ikke tvinge dig selv til at komme igang med dagens gøremål – for du er allerede igang. (En lille sjov note:  Faktisk er det en af de ting verdens mest succesfulde mennesker, har på deres to-do liste hver dag af samme årsag.)

5.RYD OP

Rod skaber uro. Så giv dig selv tid til at få ryddet op i skabene, skufferne, garagen, loftet, under sengen eller, hvor du nu har en masse ting, der trænger til at blive kigget på.

Om det bare er en skuffe du får ryddet op i, vil det give dig en rigtig god følelse af, at du kan se et resultat med det samme, og du vil føle en dejlig tilfredsstillelse og ro.

6.SKRIV DAGBOG 

Ja du læser rigtigt. Den gode gamle dagbog skal du finde frem igen. (Du må også godt bruge din computer). Sæt dig ned hver aften og skriv ned, hvordan din dag er gået. Hvad har du oplevet, hvad har du lavet, hvem har du været sammen med, hvad har du gjort dig af tanker. Når du skriver dagbog, begynder du at reflektere over de små ting i livet. Det bliver tydeligt for dig, hvad der gør dig godt, og hvad du skal sætte pris på i dit liv. Det bliver også tydeligt, hvis der er noget, som ikke gør dig godt, så du ved, hvad du skal have mindre af i dit liv. At skrive dagbog skærper dine sanser, og du kommer i bedre kontakt med dig selv.

7.FYSISK AKTIVITET 

Ja, den har du sikkert hørt til hudløshed. Men det er sandt. At være fysisk aktiv er godt for krop og sjæl og skaber velvære. Find en sport at gå til, dyrk yoga, fitness, løb en tur, gå en tur, cykel en tur. Hvis du har svært ved at finde tid til motion så start med at skifte bilen ud et par gange om ugen med cyklen. Hvis du skal kortere afstande, så gå istedet for at tage bilen. Når du skal op på en etage så tag trapperne istedet for elevatoren eller rulletrappen. Alle kneb gælder. Du kan også indføre efter aftensmaden, at I som familie skal ud at gå en tur. Så er I sammen om at være aktive, samtidig med I får snakket sammen på en anden måde, når man går en tur. Hvis du går, løber eller cykler alene, kommer der noget ro på tankerne. Stress og bekymringer har det med at forsvinde, og kreativiteten og glæden kan få lov at blomstre.

8.KIG DIG SELV I SPEJLET

Jeg vil gætte på, at du kigger dig selv i spejlet i hvert fald 8 gange om dagen. Når du står og børster tænder, skal sætte hår, makeup, tage tøj på, hver gang du er på toilettet etc.

Men det er ikke disse gange jeg mener. Du skal vælge minimum 1 gang om dagen, hvor du KIGGER DIG SELV I SPEJLET. Kig dig selv i spejlet og smil! Se hvor skøn, dejlig, smuk, klog, sød, intelligent, fantastisk du er. OG sig det nu højt til dig selv i spejlet. Det vil sikkert føles fjollet de første gange, men bliv ved. Med vedholdenhed vil du ret hurtigt kunne mærke effekten – nemlig du vil føle dig mere skøn, smuk, klog, sød, intelligent og fantastisk som den du er!

Shop rundt og bryd hverdagen

Kunsten er at shoppe lidt rundt i mellem de 8 vaner til en bedre hverdag, så det passer ind der, hvor du er og i forhold til, hvad du har brug for lige den dag.

Lov dig selv at prøve alle vanerne af, så du selv kan se, hvordan disse 8 vaner vil give dig en bedre hverdag.

Rigtig god fornøjelse.

Læs også:

Lever du dit liv i tråd med dine værdier? 

Sådan finder du din passion 

Hvis du har brug for støtte og hjælp til at skabe større glæde og trivsel i dit liv, så kontakt mig her.