Målsætninger – 20 personlige mål du kan sætte i dag

Har du som mange andre også lyst til at forbedre og udvikle dig selv for at blive en bedre person og opnå mere i din hverdag?

For at starte en sund og holdbar udvikling, er det vigtigt at have nogle målsætninger og arbejde hårdt for at opnå dem, uanset omstændighederne.

Dette er kendt som personlig målsætning, og i denne artikel kommer jeg med 20 eksempler, du kan lade dig inspirere af for at komme godt i gang med dine personlige målsætninger med det samme!

 

Hvad er personlige målsætninger?

Alle sætter forskellige mål i livet; nogen har fitness målsætninger, andre har fokus på forretning eller det sociale.

Personlige mål sættes for at man kan udvikle sig og blive moden som person, opnå nye færdigheder i det professionelle liv og udvide det empatiske og åbne mindset.

Målsætninger er en proces, der hjælper os, ikke kun med at opnå bedre resultater, men med at føle os motiverede og involverede. Det gør os ansvarlige for vores eget liv i stedet for at lægge byrden på skuldrene af samfundet, kulturen og menneskene omkring os.

 

Målsætninger – Hvordan sætter man personlige mål?

Målsætninger er mest effektive, når du stiller dig selv nøglespørgsmål som:

  • Hvad vil jeg have ud af livet?
  • Hvilket familieliv ønsker jeg mig?
  • Hvilken karriere drømmer jeg om?

Når du har besvaret disse dybe og vigtige spørgsmål, bliver du lettere i stand til at sætte mål for personlig udvikling, familien og arbejdslivet.

 

De 20 personlige målsætninger

Her er en liste med 20 eksempler på personlige målsætninger, du kan sætte med det samme, og som kan ændre din personlige udvikling øjeblikkeligt:

  1. Dyrk læring

Det er ikke udfordrende at være velinformeret i nutidens samfund med så mange ressourcer til rådighed. Forsøg at udvikle en interesse i at udforske ny viden, og find værdi i at lære nye evner.

  1. Vær god til at lytte

Gode lyttere skaber generelt gode forhold. De er også i stand til at kommunikere mere effektivt. Så overvej at dyrke en målsætning, der sætter fokus på at lytte for at skabe omsorg og tillid.

  1. Stå tidligt op

Hvis du vil være sund, produktiv og rigere på oplevelser, kan det være en god idé at sætte et mål om at stå tidligt op. Du har mere tid til dig selv og til at være produktiv, når andre sover.

  1. Rejs når du kan

Personlig udvikling hæmmes ved at hænge ud med de samme mennesker i de samme omgivelser igen og igen. Søg derfor ud i livet og ud i verden.

  1. Håndtér din tid bedre

Tidshåndtering er en evne, som hjælper dig både i dit professionelle og sociale liv med at finde balance og prioritere det som er vigtigst for dig. Vi har alle kun 24 timer i døgnet, så det handler om, hvordan du bruger din tid på det som giver dig værdi.

  1. Vær taknemmelig

Taknemmelighed er én af verdens sværeste dyder. Det kræver en udeblivelse af jalousi eller mangel, med et fokus henvendt mod egne succeser i stedet. Dyrk målet om at vise mere taknemmelighed over for dig selv og andre.

  1. Vær frivillig

Når nogen spørger ”Nogen frivillige?”, rækker du hånden op. Det kan være til at bage klassens kage, redde hunden ud af den brændende bygning eller noget helt tredje. Din personlige udvikling bygger sig her på initiativ og åbenhed.

  1. Tag ja-hatten på

En af dine målsætninger kunne centrere sig om at sige ”nej” færre gange og mere ”ja”. Sig ja til oplevelser og til mennesker. Det vil give dig mere positiv energi, og du vil føle dig mere aktiveret og i langt højere grad i udvikling.

  1. Stræb efter finansiel stabilitet

Selvom penge ikke er vejen til lykke, kan de skabe ro i sindet og fjerne en masse barrierer. Se derfor på en personlig målsætning om at skabe større opsparing for at skabe mere stabilitet.

  1. Elsk dig selv

Kig dig selv i øjnene. Du er god nok. Og du er faktisk bedre end god. Du er fantastisk! Prioritér at elske dig selv mere hver dag. Det vil styrke dit selvværd og selvtillid og ikke mindst gøre dig i stand til at være stå stærkere i dig selv og tro på, du kan skabe det liv du ønsker.

  1. Fjern stress og jag

Mange går ned med stress over en overskuelig hverdag og et begrænset mængde fritid. Reducer din stress, ved at prioritere, skabe overblik og blive mere ligeglad med detaljerne i hver enkelt sag. Bliv bedre til at sige “PYT” og accepter, det er, hvad det er.

Læs også: Tegn på stress? 15 tegn på stress

  1. Tag dig bedre af dit helbred

Sæt et mål om øget fokus på dit helbred. Det kunne være igennem hjælpemidler som vitaminer, sundere kost eller mere tid til træning. Din krop er dit fartøj, og det er dit eneste fartøj.Den skal holde hele dit liv.

  1. Ryd ud i dine relationer

De mennesker du har i dit liv, som dræner dig – ryd ud i dem. Stop med at bruge din tid på dem, men i stedet skal du prioritere din tid på de relationer, som giver dig energi, overskud og glæde at være sammen med.

  1. Hav fokus på dine værdier

Skab bevidsthed om, hvilke værdier som er vigtige for dig i dit liv. Dine værdier styrer alle dine valg og prioriteringer igennem hele livet. For at opnå større livskvalitet, glæde og overskud i din hverdag, skal dine værdier stemme overens med det, du prioriterer tid til i din hverdag.

Læs også: Lever du i tråd med dine værdier?

  1. Vær aktiv

Når du er aktiv hver dag påvirker det både dit humør og styrker dit energiniveau. Alene 30 minutters gåtur om dagen er nok til at have en gavnlig effekt på både krop og sind.

  1. Sæt farten ned

I stedet for at stresse når du skal fra sted til sted, så sæt farten ned. Du kommer alligevel ikke hurtigere frem. Brug din transporttid til at være positiv, nærværende og tilstede, så vil du opleve, at du kommer frem til din destination med mere overskud end ellers.Du vil have det meget bedre med dig selv og ikke mindst vil du være mere behagelig for andre at være sammen med.

  1. Vær tilstede i samtalen

Du har helt sikkert følt, at dine tanker er et helt andet sted end den samtale du er midt i. Du tænker på arbejde, kæresten derhjemme eller måske den nye film, der lige er udkommet. Men har du prøvet at fange dig selv i det øjeblik for så at lede dine tanker tilbage til den aktuelle samtale? Sæt dig som mål at lytte til en samtalepartner for at være i stand til at gengive alle emnerne i samtalen. Det kan give dig helt nye perspektiver på relationer, du har haft i årevis!

  1. Få styr på din søvn

Døjer du med træthed selvom du lige er stået op? Føler du dagen går langsomt og trægt fordi dit hoved ikke helt er i gear? Få styr på din søvn. Byg en målsætning om at få minimum 8 timers uafbrudt søvn om dagen. Find ud af hvilke hjælpemidler der kan støtte dig i din jagt på mere søvn. Ørepropper, mørklægningsgardiner og sovemaske. Søvn kan give dig mere overskud i hverdagen.

Læs også: Manglende energi og overskud – 10 tips der virker!

  1. Ryd op

Sindet er rent, når rummet er rent. Ryd op og gør rent på dit arbejdsværelse eller kontorlokale. Det giver dig mulighed for langt lettere at holde fokus på den opgave du har tænkt dig at udføre. Dermed bliver du mere effektiv og produktiv i løbet af din dag.

  1. Værdsæt dit job

Husker du at lægge vægt på de små og store glæder i jobbet? Byg en personlig målsætning op på at stoppe op og sige tak for mindst en af de små glæder, du støder på i hverdagen på jobbet.

Læs også: Test dig selv – Er jeg i det rigtige job? 

 

Sådan kommer du i gang med dine målsætninger

Det kan være uoverskueligt at skulle igang med for mange personlige målsætninger på én gang. Vælg derfor ét og fokusér på at opfylde det. Skriv det på spejlet, som du ser hver morgen, eller få din telefon til at komme med en alarm. På den måde glemmer du det ikke, og du kommer hver dag ét skridt tættere på, at få målet gjort til en del af din hverdag og personlighed.

 

 

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT KOMME I MÅL MED DINE MÅLSÆTNINGER?

Få 15 min. GRATIS uforpligtende telefonsamtale, hvor vi tager en snak om din situation, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at blive skarp på dine målsætninger og ikke mindst hvordan du får handlet på dem, så du får succes med dine målsætninger.

Charlotte Gade Coaching Gratis Guide
Få 15 min. gratis telefonsamtale

Har du brug for hjælp til at identificere dine personlige værdier? 

Så lad os tage en GRATIS uforpligtende samtale om, hvordan en værdiafklaring kan hjælpe dig med at stå stærkere i dig selv og få større glæde og overskud i 2022!